Het was te mooi voor mijn ogen - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu Het was te mooi voor mijn ogen - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

Het was te mooi voor mijn ogen

Door: Emma Wouters

Blijf op de hoogte en volg Emma

19 Mei 2013 | Verenigde Staten, Utah

9 Maanden lang om de zondag bikkelen om Word pagina’s vol te schrijven met Nederlandse woorden. Woorden die zinnen vormen. Zinnen die verhalen vormen. Verhalen die waargebeurd zijn, en herinneringen zullen zijn die voor altijd een deel van mij zullen blijven. Al de dingen die ik genoteerd heb zijn ontstaan uit de dingen die ik gedaan heb, en ik ben ontstaan uit die gebeurtenissen. Dit is een deel van mij, voor eens en voor altijd!
(P.s. Foto’s van mijn leven zijn te vinden op deze weblog maar er zijn er meer op Facebook!)

Maandag 29 april:
Om 17.00u deze dag hadden we de ‘’re-entry meeting’’ van PAX, de lokale organisatie hier. Het ging over ons vertrek en weder-aanpassing in ons thuisland. Ja, best raar he? Toen leek het opeens heel dichtbij. We moesten thuis wat vragen invullen en die gingen we bespreken bij Luisa thuis, waar de bijeenkomst was. Toen we klaar waren aten we pizza en we gingen gezellig kletsen enzo. De uitwisselingsstudenten zijn eigenlijk zo leuk!

Dinsdag 30 april:
Deze dag was speciaal! Het was onze laatste Koninginnedag en tegelijkertijd ook een beetje onze eerste Koningsdag! Helaas kon ik er niet bij zijn, maar ik heb het zeker geprobeerd te vieren hier in the States! Ik had Nederlandse vlaggetjes meegenomen naar school (ja wij hebben geen meivakantie hier) die ik aan iedereen die ik kende uit probeerde te delen met de boodschap ‘’Happy Queensday!’’. De verwarde gezichten kwamen tevoorschijn en ik legde het natuurlijk vol trots uit. Mijn Moldavische vriendin vierde het gezellig met mij mee! Bij Duits hadden we afgelopen week al een Duitse documentaire over het Nederlandse koningshuis gekeken en ook deze dag liet Herr Paul ons wat fragmenten zien over de huldiging.
’s Avonds met mutual gingen we naar de college hier in de stad om te leren over Institute wat een godsdienstklas voor na high school is. Er was een barbecue daarvoor en er waren veel mensen van school wat het toch nog gezellig maakte.
Ik had ook nog stukjes van de huldiging bekeken op uitzending gemist en de hele familie keek mee! Dat vond ik wel tof zeg! Het vertalen ging natuurlijk wel lastig omdat er woorden gebruikt worden die ik zelf niet eens in het Nederlands gebruik haha!

Woensdag 1 mei:
De documentaire die Dylan en ik (en Cierra) voor film making maken gaat over uitwisselingsstudenten. Na school ging ik naar Valentina om haar stukje te filmen. ’s Avonds heel eventjes naar de sportschool geweest en toen was de dag alweer voorbij!

Donderdag 2 mei:
Na school met Haley afgesproken om te studeren voor onze Engels final over het boek ‘’Heart of Darkness’’ die we de volgende dag zouden hebben en aan het eind van de middag was ik weer thuis. Mijn gastfamilie’s neef Dave en zijn vrouw Rose kwamen op bezoek. Altijd als ik nieuwe familieleden of vrienden van de familie ontmoet dan weet ik nooit hoe ik me voor moet stellen. ‘’Hallo, ik ben Emma. Je weet wel, die buitenlander die hier verblijft.’’ Of: ‘’Heeey, ik ben Emma uit Nederland en nee, ik ben niet zomaar binnen komen lopen.’’ Nu hou ik het maar gewoon bij: ‘’Ik ben Emma.’’ want ik geloof dat iedereen wel op de hoogte is van mijn verblijf hier. Jake zat in een toneelstuk en daar gingen Terry, Abbie, Zack, Rose en ik heen. Hij was een grote verrassing! Ik wist echt niet dat hij zo goed kon acteren! Een paar keer moest hij lachen terwijl hij in het toneelstuk zou moeten huilen dus het was lachwekkend om te zien hoe hij dat probeerde te verdoezelen. Na het toneelstuk gingen we met z’n allen naar Matt’s baseball game waar de rest ook was en Jake en ik hebben lekker zitten kletsen en naar muziek zitten luisteren. De afgelopen tijd praat ik best veel met hem (en ook met de rest trouwens).
Na thuiskomst nog even de puntjes op mijn aantekeningen voor de toets gezet (we mochten 1 blad notities meenemen en we wisten de vragen al van tevoren. Haley’s moeder had een antwoord gevonden voor every single vraag en dat was een een FLUITJE VAN EEN CENT!). Daarna nog gehottubt met de familie en toen was het alweer tijd om naar bed te gaan.

Vrijdag 3 mei:
Dit was weer zo’n ‘’it was not my day but it’s gonna be my year’’-dag. Niemand kon afspreken dus heb de hele avond een beetje voor de tv gehangen. Abbie kwam later nog met 2 vrienden van haar (Dallin en Noah) dus dat maakte mijn avond toch nog een beetje sociaal.

Zaterdag 4 mei:
Om 8.15am vertrokken wij uitwisselingers met onze coördinator en haar man naar Bryce Canyon! Op de weg erheen kwamen we langs allemaal dingen die ik ook gezien had toen ik ging kamperen met Unified Studies (een kraampje met eten in the middle of nowhere, een middelbare school die er heeeel verdrietig uitzag, de paar huizen die er waren (je zal er maar wonen zeg! Er is echt niks om je heen)). Bryce was zooooooooooo mooi!!!!! Als ik het zou moeten beschrijven dan zou ik zeggen dat het er te mooi voor mijn ogen was. Er waren zoveel kleuren, zoveel structuren, zoveel verschillende vormen. Echt heel tof! Ik vond het persoonlijk mooier dan de Grand Canyon.
Het was ook Federica’s 18e verjaardag vandaag! Ze gaf een feestje in de avond en daar gingen Valentina en ik natuurlijk heen. Het was zeker een feestje zoals de Amerikanen het doen en dus heel anders dan een Europees feest. Toch hebben we ons vermaakt!

Zondag 5 mei:
Ik ging niet naar de kerk. In plaats daarvan ging ik koken voor mijn kookopdracht die ik tot het allerlaatste moment had uitgesteld. Zack en ik probeerden ook pepernoten te maken maar zonder ‘’zelfrijzend bakmeel’’ gaat dat nogal lastig. Ik geloof dat ze dat hier niet hebben. We hebben gist gebruikt in plaats daarvan, en de pepernoten zagen er wat gehandicapt uit maar ze smaakten nog best okay!

Maandag 6 mei:
Na school heb ik mijn persoonlijkheid op een masker beschilderd voor psychology. Ik zat veilig binnen, en opeens begon het hard te regenen joh! Echt extreem. De hagel kwam ook nog voorbij. Dat was echt een kopie van het Nederlandse weer als je het mij vraagt.
Brooklyn had haar dansconcert in de avond en Haley en ik gingen daarheen. Brooklyn zit in een dansgroep die dansen voor goede doelen en dit keer werd er gedanst voor baby Rayden die erg ziek was en helaas al overleden was... De opbrengst voor het concert ging naar de familie van hem.
Toen het concert geopend werd met een gebed was ik wel verrast! Het is een namelijk een publiekelijk ding en het heeft niks met de kerk te maken. Haley vertelde me dat het hier een gewoonte is. Omdat bijna iedereen hetzelfde geloof deelt is het normaal geworden om een openingsgebed te zeggen. Weer een verschil met Nederland! Het concert was zoooooooooooooooo goed. Wat een talent! Haley zei dat ze goed waren en dat ik verbaasd zou zijn en toen dacht ik: ‘’Ja, ze zijn vast goed.’’ Maar ze waren veel beter dan ik verwacht had!

Dinsdag 7 mei:
In m’n eentje naar mutual gegaan (jaja mensen!). We gingen iets voor moederdag maken en het was opzich wel leuk hoor. Ik zie het als een sociaal iets. Het is beter dan alleen thuis zitten dus waarom niet!

Woensdag 8 mei:
Abbie had haar laatste koorconcert in de avond. Tevens was het ‘’Wednesday Pie Day’’ bij Village in, wat betekent dat je een gratis stuk taart krijgt bij alles wat je besteld. Cori, Toree, Marcy, Abbie en ik gingen daarheen en wat wij doen is: we bestellen 1 bolletje ijs, wat $1.06 kost, en dan krijgen we er een stuk taart bij. Slim toch?

Donderdag 9 mei:
Dit was mijn laatste volle schooldag op Desert Hills High School... Raar hoor!
Na school een uur naar de sportschool geweest. Daarna zijn we met het gezin en vrienden van hun die ‘’in town’’ waren naar Dairy Queen geweest voor ijs. Rond 9.30pm ben ik naar Mandy gegaan want ik moest wakkerblijven tot 00.00u! Het was namelijk Senior Movie Night! Alle seniors (laatstejaars) van onze school die wilden konden erheen gaan. Het was in Stadium 10, een bioscoop hier, en de zaal was helemaal voor ons afgehuurd. ‘’Iron Man 3’’ werd getoond, en ondanks ik evenveel van die film af weet als van natuurkunde vond ik het toch best leuk om te zien! Ik moest ongeveer om 3.00u thuis zijn aangezien ‘’ik het huis verliet op de tijd dat ik in het weekend thuis moet zijn’’ (quote bij Bobbie Jo haha!). Mandy, Valentina (die is een junior maar met puppy-ogen mocht ze toch mee) en ik gingen na de film nog even een smoothie halen bij de Mac. Er was natuurlijk niemand op de weg en we hebben lekker gezongen op de muziek in de auto! Het was een mooie avond!

Vrijdag 10 mei:
Senior Sluff Day! Oftewel: Senior Spijbeldag! De dag dat seniors gratis mogen spijbelen. Eerst lekker uitgeslapen en daarna haalde Mandy me op om te chillen. Het was regenachtig en grijs maar we hebben op Dixie rock naar het regenachtige St. George uitgekeken in de auto want ja, je moet toch wat doen! ’s Avonds weer een avondje thuis doorgebracht, en ook dit keer kwamen er wat van Abbie’s vrienden langs.

Zaterdag 11 mei:
Deze dag ging ik naar mijn eerste (en laatste) honkballwedstrijd van onze school met Carly en Shae. Het was warm dus we hebben wat te drinken bij Swig gehaald en we zijn bij het downtown St. George park geweest (zo noem ik het haha). Ook heb ik een parkeerplaats onveilig gemaakt met Carly’s auto, we hebben avond gegeten bij Jimmy John’s, ook hebben Grease gekeken voor de eerste keer in mijn leven!

Zondag 12 mei:
Weer naar de kerk geweest en deze keer voelde ik me meer oncomfortabel dan de andere keren. De bishop gaf de les voor het Laurels het 3e uur en hij liet mij ook veel vragen beantwoorden. Ik voel me dan ongemakkelijk omdat ik dan antwoorden moet geven vanuit hun standpunt. Ik geef dan het antwoord wat zij willen horen omdat zij het zo denken, terwijl ik het daar niet mee eens ben. Het voelt dan alsof ik dat ook zo denk, maar dat is niet zo, en er is ook geen mogelijkheid om mijn mening te geven natuurlijk hahaha!

De rest komt later mijn vrienden en tevens trouwe volgers!

  • 20 Mei 2013 - 11:07

    Christa Dijkstra:

    Hi Emma, het is al weer even geleden dat ik een berichtje heb achter gelaten op je weblog. Het blijft leuk om al die verslagen van je te lezen en inderdaad ik bewonder je doorzettingsvermogen om alles op te blijven schrijven. Je zult het later vast en zeker nog wel terug lezen. Maak je nu ook nog foto's van de omgeving, van school, waar je altijd je ijsje koopt met gratis stukje taart (ha, ha) etc. De dagdagelijkse dingen, die je normaal niet vast legt, worden later extra leuk. Wat relaxt dat highschool nu al is afgelopen. Wanneer beginnen de studenten weer? In augustus? Dan hebben ze zo'n 3 maanden vrij? Dat is wel cool.
    Dat zal voor jou niet meer gelden, nog even en je bent weer lekker thuis in Nederland. We kunnen niet wachten om je weer in het echie te zien.
    liefs Christa and family

  • 20 Mei 2013 - 11:51

    Rita:

    Ha Emma,

    Wat kun jij prachtig schrijven! "Al de dingen die ik genoteerd heb zijn ontstaan uit de dingen die ik gedaan heb, en ik ben ontstaan uit die gebeurtenissen". Waar haal je het vandaan! Ik heb weer genoten van je verslag en merk in heel veel dingen dat het afscheid nadert en dat jij je daar heel bewust van bent. Ik wens je een heel goede laatste tijd!

    Hartelijke groet,

    Rita

  • 20 Mei 2013 - 11:57

    Je Mam:

    Ach meid, en ook: ‘’it was not my day but it’s gonna be my year’’-dag, en: "het is te mooi voor mijn ogen", het is echt leuk, ontroerend en geweldig wat je schrijft! Wat leuk dat je Koningsdag een beetje hebt kunnen promoten. We gaan langzamerhand aftellen, maar er komt nog een bijzondere week aan, hè.
    Liefs van Mambo

  • 29 Mei 2013 - 14:00

    Sef:

    Je hebt echt leuke verhalen Em! See you soon!! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 1196
Totaal aantal bezoekers 56299

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: