Mijn eerste week in St. George. - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in St. George. - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in St. George.

Blijf op de hoogte en volg Emma

15 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Utah

Donderdag 9 augustus
Laat ik voor de duidelijkheid beginnen met het beschrijven van mijn hostfamily. Het gezin bestaat uit:
Terry – vader
Bobbie Jo – moeder
Abbie - 16 jaar oud
Jake – bijna 15 jaar oud
Matt – 13 jaar oud
Zack – 12 jaar oud

Nu schrijf ik weer verder vanaf mijn aankomst.
Ik werd geknuffeld en er werden gelijk foto’s gemaakt. Laurel, onze Area Representative (AR), was er ook. Toen we in de van (spreek uit: vèèèèn) opweg naar huis waren werd me medegedeeld dat er die avond een poolparty was daar thuis met wat vrienden van Abbie. Oke, haha, waarom niet? Toen ik een rondleiding door het huis kreeg was het echt zo van: ‘’Dit is je slaapkamer en oh, hier is je eigen badkamer. Hij wordt alleen gebruikt door andere mensen als er een poolparty of iets is.’’ Ze hebben 2 keukens, een pooltafel, een airhockeytafel én een voetbaltafel. Daarnaast een grote tv boven, een Wii achtig iets beneden bij 2 tv’s (Ik: ‘’Wow, dat is een grote tv!’’ Zij: ‘’Oh maar die werkt niet.’’). In elke kamer is een luidsprekertje met een microfoontje erbij. ‘’Als je ooit iets nodig hebt en je weet niet precies waar wij zijn, dan praat je hier gewoon in. Dan hoef je niet door het hele huis te lopen.’’ Om je even een kleine impressie van het huis te geven!
Het was wel leuk om alvast wat mensen te ontmoeten. Ze zijn allemaal heel aardig. Alleen ik had geen tijd om te wennen en kende m’n plekje nog niet echt. Maar goed, ik heb wel lol gehad. Ik zal een paar mensen die ik ontmoet heb noemen omdat die vaker voorkomen: Toree (die kenden we al), Josh A, Kenny, Austin, Beau, en eh de rest ploepen nu niet op in mijn hoofd.
De volgende ochtend (vrijdag 10 augustus) gingen Abbie, Bobbie Jo en ik naar school om mijn vakken te kiezen. Toen we daar kwamen bleek dat we een afspraak moesten maken. We waren helaas dus voor niks gekomen. Op dinsdag 14 augustus konden we mijn vakken gaan kiezen. Toen besloten we random om te gaan shoppen en dat had ik best wel nodig! Ik had niet zoveel mee kunnen nemen dus gelukkig kon ik de broodnodige dingen inslaan. Daarna gingen we met het hele gezin naar de bioscoop (Men in Black 3). Best grappig. Toen ik hoorde dat we dat gingen doen dacht ik:’’ Huh, maar het is zulk mooi weer. Dan ga je toch buiten zitten en ervan genieten?’’ Maar hier hebben ze natuurlijk altijd mooi weer. Mooi weer is hier niet zeldzaam zoals in Nederland! Die avond gaf Kenny een poolparty en naast Abbie en andere mensen natuurlijk had hij mij ook uitgenodigd. Weer een paar nieuwe namen erbij, pfoepfoe, het werd me niet makkelijk gemaakt. Weer was het gezellig! En dat allemaal op mijn eerste dag. Na het feestje gingen Abbie, Toree, Jake, Jordan (net iets oudere zus van Toree) en Josh A nog ergens ijs eten. Bij die ijssalon kon je een smaak kiezen en een topping. Dan gingen ze die 2 vloeibare dingen mixen en ze lieten het bevriezen waar je bij stond. Best een leuk systeem! Jake was zo gek om alle smaken die er maar waren bij elkaar te nemen zodat het een Suicide Ice cream werd. Dan had je dus smaken bij elkaar van brownie tot pindakaas en van bosbes tot bubblegum. Hij vond het nog best lekker ook. Ik heb het niet geproefd!
Op zaterdag 11 augustus stonden Zack, Matt, Abbie, Terry en ik vroeg op want om 7.30 vertrokken we naar de Zion’s Canyon om te wandelen. We reden ongeveer een uur. Het was een hele mooie wandeling van iets meer dan 3 uur. Ik zag dingen die ik nog nooit gezien had! Helaas kon ik m’n camera niet meenemen omdat er ook gedeeltes door water gingen. Het is echt mooi hier en vooral heel anders (wat het juist weer mooi maakt). Het overgebleven stukje van de middag was gelukkig leeg zodat we even konden uitrusten. In de avond gingen Abbie en ik babysitten op de kinderen en nichtjes van de buren. En dat op mijn 2e dag!
Zondag 12 augustus was de dag dat ik voor het eerst naar de kerk ging. Een dienst bestaat uit 3 onderdelen. Het eerste onderdeel is het gedeelte dat iedereen in de grote zaal zit en liederen zingt, bidt, toespraken houdt en mededelingen doet. Het tweede gedeelte is op leeftijd gesorteerd. Een klein clubje jongeren met meisjes en jongens gemixed. Eigenlijk zou ik een groep hoger zitten dan Abbie omdat ik ouder ben, maar gelukkig kon ik gewoon in Abbies klas. Ik weet namelijk niks af van hoe dat allemaal moet. Daarbij is het ook nog eens in het Engels! Het derde gedeelte is weer op leeftijd gesorteerd maar nu van 12-18 jaar. Meisjes en jongens zijn gescheiden (Young Women en Young Men). Tijdens die bijeenkomst werden de Young Women in 3 groepjes opgedeeld. Dit keer weer op leeftijd. Het ging over daten. Eigenlijk was het een soort van opvoedles. Je kreeg te horen wat je wel moet doen en wat je niet moet doen. Best interessant om te horen hoe andere mensen ertegenover staan! Ik snapte het alleen niet helemaal. Ze hebben liever dat je verschillende jongens date dan dat je er 1 date. Dat klinkt best onlogisch toch? Dit hebben ze liever omdat je te jong bent om je te binden, er is zoveel daarbuiten. Abbie heeft het naderhand nog eens uitgelegd maar ik vond het nog steeds een beetje vaagjes. De 3 onderdelen bij elkaar duurden 3 uur. Na afloop gingen we weer met het hele gezin naar huis. Op zondag is de lunch eigenlijk het diner en het diner een soort van lunch. De lunch in de middag is dus uitgebreider. Mais, steak, bischuits (soort van broodjes), sla, ja, het was best lekker! Na ons lunchdiner vertrokken Terry, Matt en Zack naar Salt Lake City. De volgende ochtend moesten ze om 4.00u opstaan om 12 uur lang te gaan wandelen met familie! Er werd mij ook al aangeboden om mee te gaan. In eerste instantie dacht ik : ‘’Waarom niet? If you never try, you will never know.’’ Maar toen ik hoorde dat de wandeling zo’n 12 uur de berg oplopen en afdalen is dacht ik: ‘’Hmm, I will never try.’’
Maandag 13 augustus overdag was behalve de Skypesessies met Ilse en Lisanne niet heel boeiend. In de avond kwamen Toree, Josh A en Josh W hier (die woont hiernaast) om te zwemmen met Abbie, Jake en mij. Is het chliché als ik zeg dat we lol hebben gehad?
En toen was het alweer dinsdag 14 augustus, de dag dat ik mijn classes kiezen mocht! Abbie had me al veel uitgelegd dus ik wist al bijna alle vakken die ik wilde kiezen! Een jaar bestaat uit 2 semesters. Sommige vakken heb je allebei de semesters (1 jaar lang), sommige vakken heb je 1 semester (een half jaar dus). Elk vak geeft een credit als je het het hele jaar door hebt. Als het een halfjaar class is geeft het een halve credit. In totaal moet je 8 credits hebben. Omdat ik redelijk veel halfjaar classes heb kon ik best veel kiezen! Je hebt een A-day en een B-day. Die dagen heb je om en om. Dus: A-day, B-day, A-day- B- day enz. Een A-day heeft andere klassen dan een B-day. Zo is het een beetje in elkaar gezet. Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd! Mijn rooster voor het eerste semester is:
A-day:
1. Plant&Soil Science
2. German 3
Break
3. Theater Foundations 1
4. US Government
Grappig weetje: mijn leraar Duits is de man van mijn Area Representative Laurel!

B-day:
1. Sociology
2. Pre Calculus
Break
3. Basic Digital Photography
4. Language Arts 12 (Engels)
Elke les duurt 80 minuten lang.
Voor het 2e semester is mijn rooster nog niet helemaal compleet omdat Fashion Strategies 1 op hetzelfde moment is als German 3. Wat ik daarnaast gekozen heb is Ceramics, Food&Nutrition 2 (koken), Psychology en dat was het geloof ik. Maar ik moet dus nog even afwachten hoe het uitpakt.
Na het kiezen van de vakken gingen we (Toree, Abbie, Jake en ik) naar Josh A’s huis om een film te kijken met natuurlijk Josh (want die woont daar) en Kenny, Beau, Austin, Chloe (die kende ik daarvoor nog niet) en nog een gast. ’s Avonds om 19.00u begon de meeting van de Young Women Club in de kerk. Die van de Young Men ook en daar gingen Matt, Zack en Jake heen. Het is een initiatief van de kerk geloof ik, maar zeer meestal niet kerk related. Wij gingen deze keer spelletjes spelen zoals Twister en ‘’Would you rather’’. Opnieuw moest ik een paar nieuwe namen onthouden, haha! Iedereen was aardig en ik mocht gewoon meedoen enzo. ’s Avonds thuis vertelde Terry na het dagelijkse lezen van scriptures dat hij de avond voor de eerste schooldag iedereen ‘’blessed’’. Toen hij alle kinderen gehad had vroeg hij aan mij of ik dat ook wilde. Ja, dat wilde ik wel! Super interessant. Ik was benieuwd wat hij zou gaan zeggen en vond het een mooi gebaar. Aan het begin van elke zegen zegt hij de namen van het kind volluit. Arme Terry, kom ik aan met m’n Emma Henrica Udomien... Na even oefenen ging het hem goed af gelukkig!
Woensdag 15 augustus, vandaag dus, was onze eerste soort van schooldag! Om 8.15u moesten alle nieuwe leerlingen op school komen (Sophmores, de jongsten, en exchange students zoals Micha en ik). Abbie ging met mij mee. Echt super aardig! Ze had me ook alleen kunnen laten gaan zoals de host brother van Micha deed haha. We kregen een rondleiding door de school en alles wat we moesten weten werd verteld. Bijvoorbeeld over clubs, de dresscode, wedstrijden, bibliotheek enzovoorts. Voor het eerst in m’n leven heb ik cheerleaders zien cheeren. Best wel vet om te zien haha! Alleen die driedubbeleflikflaks zijn niet echt iets voor mij. Ik bijf wel veilig vanaf de tribune kijken! Daarna kregen we wat te eten (hamburger) en vanaf 12.00u was het echt begonnen... Je ging naar een verkorte versie van elke les die je dit semester hebt. Mijn eerste class was dus Plant&Soil. De leraar vroeg aan een meisje of haar achternaam Duits of Nederlands was. Ze zei dat het Duits was, waarop hij antwoordde: ‘’Nederlands is toch maar een nutteloze taal.’’ (Hahaha). Toen kwam hij bij mijn naam en hij vroeg ook zoiets. Ik zei dat het Nederlands was en dat ik uit Nederland kwam. Oeps! Hij verontschuldigde zich want hij had iets lulligs gezegd over Nederland(s). Ik vond het natuurlijk niet erg. Het was juist wel grappig want zo weet iedereen gelijk dat Engels niet je eerste taal is en je hebt gelijk een gesprekje met de leraar. Hij vertelde dat hij voor zijn missie naar Nederland was gegaan voor 2 jaar (dat doen alle Mormonen) in 1986 t/m 1988. Toen begon hij in het Nederlands te praten (van wat hij er nog van wist). Echt tof hahaha!
Sommige classes lijken me echt saai en/of moeilijk. Vooral ook omdat ik niemand ken en het is natuurlijk nog best moeilijk om alles te begrijpen. Ik heb dus ook Theater gekozen. Daar zit ik vooral met allemaal Sophmores (de jongsten van zo’n 15 jaar) die elkaar zowat allemaal kennen, en/of al eerder toneel hebben gespeeld en Engels vloeiend spreken. Ik dacht daar echt: ‘’GET ME OUTTA HERE.’’ Ik vond het namelijk al best spannend om Theater te kiezen omdat ik het niet kan. Toch had ik het gekozen omdat ik nieuwe dingen wilde proberen. Al lijken die nieuwe dingen nu niet zo heel leuk. Ik ga het wel proberen want misschien is het wel heeeeel leuk. Laten we dat maar hopen...... Wat me wel heel erg leuk lijkt nu is Photography. We gaan bijvoorbeeld leren om goede foto’s te maken en te bewerken met photoshop. Ook leren we om je eigen camera helemaal te begrijpen en om een goede setting te maken voor foto’s. Allemaal van dat soort toffe dingen! Heb best wel zin in die class. Duits heb ik met Josh A dus dat ik wel supertof! Ik heb helaas al wel ondervonden dat het super lastig is om 3 talen gemixed te hebben in je hoofd. Toen mister Paul in het Duits tegen me begon te praten wilde ik wel antwoorden in het Duits, maar op dat moment overheersde het Engels. Hopelijk raak ik snel aan het Engels gewend zodat alleen het Duits voelt als vreemde taal.
Nu is het tijd om mijn badpak (jaaa, badpak!) aan te trekken om te zwemmen met het gezin. Holladiee! :)

(Ik heb het niet overgelezen voordat ik het poste. Dus mijn verontschuldigingen voor de typefouten/oncorrecte dingen/onduidelijkheden!)

  • 16 Augustus 2012 - 12:01

    Sef:

    Hi Em! Handig die maillijst zodat ik een berichtje krijg als je wat hebt geblogd! Het klinkt allemaal zo leuk en gezellig! En die vakken klinken veel leuker dan de keuzevakken die ik heb. Seriously, Fotografie en Drama! Nicee (:. Gelukkig wen je er wel snel! <33

  • 17 Augustus 2012 - 01:29

    Birgit Bekker:

    Klinkt leuk allemaal emma! En maak je niet te druk over die nieuwe vakken, ik heb spaans ook met bijna alleen maar freshman maar het is een van mijn leukste lessen! En je bent hier nou eenmaal om iets nieuws te proberen :) xx

  • 22 Augustus 2012 - 14:40

    Lotte En Mam:

    Hee Em!
    Gewoon doorgaan, elke les leer je vast weer wat meer.
    Ben je al bruin geworden of zit je de hele tijd binnen door de hitte?
    Wij zitten nu bij Paul en Christine voor internet.
    Ze hebben twee hele leuke katjes die de hele tijd op avontuur gaan:
    Bijna uit het raam springen, in tasjes klimmen enz.
    Doei doei kusjes Lotte

    Neem gewoon kleine voornemens voor elke les. Het gaat ALTIJD om je eigen vooruitgang, niet om hoe goed de anderen zijn. Dag dag! Hugjes van M.

  • 22 Augustus 2012 - 16:13

    Lars:

    He, jammer dat je geen scheikunde hebt, was je vast heel goed afgegaan daar in Amerika haha! Zo te horen klinkt het wel tof daar, wij mogen hier momenteel ook niet klagen over het weer. Ik geniet nog even van mijn laatste echte vakantieweekje, veel plezier nog verder!

    Xxx Lars

  • 23 Augustus 2012 - 12:33

    Christa:

    Hi Emma,
    Het duurde even voordat je een reactie van mij kreeg. We hebben de afgelopen kleine twee weken een achternichtje uit Uruguay op bezoek gehad. Supergezellig en leuk maar ook intensief en vermoeiend. Zeker als je al zo oud bent als ik :-).
    Wat geweldig om te lezen je eerste dagen in St George. Een heel ander leven zo te lezen. Dat zwembad neemt een belangrijke plaats in het leven en de kerk (niet te vergeten).
    Gelukkig maar dat er toch nog in geslaagd bent om een badpak te vinden anders had je mooi moeten toekijken :-).
    Met bewondering lees ik hoe je alles ondergaat en wil proberen. De juiste instelling volgens mij! Ik kijk uit naar je volgende berichtje.

  • 03 September 2012 - 22:42

    Rosalie:

    Woe een eigen badkamer dat is wel chill!
    Wow wat een huis dan o.0, en gewoon eventjes door het microfoontje praten dan hoef je niet door het hele huis te lopen, haha ik ben nu wel heel erg benieuwd.Je hebt wel drukke eerste dagen daar gehad zeg! Maar op zich ook wel goed. Dan wordt je er meteen bij betrokken en kan je iedereen leren kennen.
    Druk rooster hoor (a). Echt stoer dat je toneel gekozen hebt! Ben heel erg benieuwd hoe het allemaal uit zal pakken.

    xxxxx

  • 03 November 2012 - 22:04

    Willy Van Het Werk:

    Ik loop flink achter, maar vindt het reuze boeiend.
    Compleet ander leven daar. Stoer dat je dit allmaal doet.
    Ga de rest ook nog lezen hoor.
    Succes gaat je wel lukken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 56381

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: