Time can do so much - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu Time can do so much - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

Time can do so much

Door: Emma Wouters

Blijf op de hoogte en volg Emma

07 April 2013 | Verenigde Staten, Utah

Ik ben hier nu al 8 maanden. 8 Maanden elke dag het tweede lesuur opstaan omdat de Pledge of Allegeance gezegd wordt. Het grootste gedeelte van die maanden naar school met de schoolbus en lunch eten op school. Nauwelijks regen gehad, maar de zon heb ik heel vaak gezien. Geen zorgen over goede cijfers of hard studeren. Genieten van de schoolspirit en socializen met klasgenoten. 8 Maanden lang veggies uit de magnetron en water drinken met ijsblokjes. De deuren die ik de afgelopen maanden gezien heb hebben draaiknoppen en geen deurklinken zoals in Nederland. Nog steeds geniet ik van het mooie uitzicht. De bergen vind ik nog steeds prachtig en daar ga ik geen genoeg van krijgen!
Deze dingen zijn dingen die normaal geworden zijn voor mij nu maar man o man, wat ga ik ze missen. Vertrekken is iets waar ik elke dag aan denk en wat ik niet kan vergeten. Ik weet dat ik nog maar 2 maanden over heb. Ik weet het. Het afscheid gaat moeilijk worden want ik ben zo gehecht geraakt aan bepaalde dingen en mensen. Het voelt alsof ik hier nog maar 3 maanden ben geweest en dat is het vervelende! Ik probeer mijn ‘’vertrekangst’’ mijn leven niet over te laten nemen want daar schieten we niks mee op. Genieten is wat ik probeer te doen en verder gaan met het Amerikaanse leven proberen te leven is het enige wat ik kan doen!
Aan de andere kant: ik heb wel weer zin om gezellig met papa, mama, Lotte en soms Chris aan de tafel te zitten tijdens het avondeten en over van alles en nog wat te kletsen. Als we dan eindelijk klaar vertel ik ze dat ik naar een vriendin toe ga en het antwoord wat ik krijg is perfect: ‘’Oke, veel plezier!’’ De vrijheid is iets wat ik mis (omafiets) dus daar kijk ik wel weer naar uit. Dit zou trouwens alleen in de zomer plaatsvinden want daarna ga ik mijn thuisfront weer verlaten! Schrik niet, ik ga niet weer naar Amerika, dit keer wordt het Breda.
Ik ben helemaal afgedwaald dus back to business! YEAAAH hier weer een verslag vanuit Saint George, Utah!

Maandag 18 maart:
Het was weer de eerste schooldag na de vakantie. School is niet zo erg hier dus ik vond het geen probleem. Daarnaast was het leuk om iedereen weer te zien!

Dinsdag 19 maart:
Na 1,5 week dacht ik dat het wel eens tijd was om TJ te beantwoorden voor Senior Ball. Ik had besloten om ‘’Yes’’ in verschillende talen te schilderen op een poster dus dat was wat ik ging doen in de middag. Ik heb trouwens wel echt ‘’yes’’ vertaald hoor en niet stiekem ‘’no’’ gedaan haha!
’s Avonds naar mutual. De activiteit voor deze keer was praten over Girls Camp wat eind juni is. Ik kan daar helaas niet bij zijn en daar baalde ik ook wel van, maar eigenlijk vond ik het niet zo erg meer nadat ik alle regels gehoord had. Je mag geen technologie meenemen want dat kan het voelen van de spirit verstoren en je moet op tijd naar bed en je shorts moeten tot aan je knieën zijn want anders moet je een speciaal aangeschafte pyjamabroek dragen, enzovoorts. Abbie zit in de commissie en ze heeft geregeld dat ik wel een trui krijg, wat ontzettend aardigvan haar is! Leuke herinnering om een trui te hebben zeg!
Na mutual bracht Terry ons naar TJ’s huis want ik moest mijn antwoord natuurlijk voor zijn deur leggen. Zo langzamerhand weten jullie al helemaal hoe dat gaat! We verstopten ons achter een bosje maar de deur werd maar niet open gedaan. Ik besloot om terug te lopen en nog maar eens aan te bellen. Het zou echt iets voor mij zijn dat iemand dan net de deur zou openen voordat ik een tweede keer heb aangebeld. Het enige wat ik dan zou kunnen doen is me voordoen als een boom haha! Nouja, het ging allemaal goed dus dat was niet nodig.

Woensdag 20 maart:
Mandy gaat in de ochtend naar de kappersschool, heeft daarna 2 lesuren op de high school, en gaat daarna weer naar de kappersschool t/m 17.00u. Ik moest echt weer naar de kapper dus we hadden afgesproken dat zij mijn haar ging knippen! Na school ging ik dus met haar mee. Het was wel grappig dat zij mijn haar ging knippen, zeg! Trouwens een grappig weetje: in Amerika geef je kappers een fooi. Ik wist dat niet maar gelukkig had Terry mij dat verteld want anders dachten ze vast dat ik onbeleefd was! Haley wilde eerst ook meegaan voor de gezelligheid maar besloot om toch maar naar huis gegaan. Na een tijdje liep ze opeens met een creeper-face de kapperszaak binnen want ze had zich toch bedacht haha! Toen Mandy klaar was met mijn haar knippen gingen we naar Swig (dat is naast de kapperszaak) en daarna ging Mandy weer verder werken en Haley en ik gingen wat te eten halen. Daarna naar Haley’s huis waar we gewoon wat gekletst hebben enzo. Leuke dag!

Donderdag 21 maart:
Na school naar de Starbucks gegaan met Federica, Jannie (haar gastzus) en Alex (Jannie’s beste vriendin). Jaja, Saint George heeft het allemaal! Daarna wilden we ons inschrijven voor de sportschool (JAJA!) maar we hadden ouders nodig om het contract te ondertekenen. We besloten om een andere keer terug te komen dus nu maar naar hun huis. Ik mocht met hen mee naar een Aziatische etensplaats wat erg aardig was en daarna gingen Jannie, Federica en ik naar het Missionairy Choir. Dat is iets wat Josh heeft opgezet en veel mensen van school komen er ook. Er worden natuurlijk allemaal kerkliedjes gezongen maar ik vond het wel grappig om eens mee te gaan. Weet je, dat is een deel van mijn leven HIER, en het hoeft geen deel van mijn Nederlandse leven te worden. Waarom zou ik dan niet met zoveel mogelijk activiteiten meedoen? Haha ja, ik ben echt naar een koor gegaan.

Vrijdag 22 maart:
Niks niks niks. Op zulke momenten moet ik maar denken: ‘’ Maybe it’s not my weekend but it’s gonna be my year!’’
Zaterdag 23 maart:
Carly smste me opeens of ik wilde afspreken. Dat was alweer een tijd geleden zeg! Haar vriendin Shae die ik ook wel ken was er ook bij en het was een leuke dag! We hebben vanalles gedaan (film, buiten zitten) en ’s avonds had ik met Haley afgesproken. Haar familie is echt zo lief! Haar moeder is wel eens mijn invallerares en dan zegt ze altijd: ‘’Guys, that’s my daughter!’’ Haley’s zus was er ook met haar man en daar hebben we gezellig mee gekletst. Hij is voor zijn missie naar Frankrijk geweest dus we hadden we wat Europapraat gehad haha!

Zondag 24 maart:
Geschreven op Twitter: ‘’I'm stoked to see my parents tomorrow!! Yes, they're coming over at 11! They will be some pixels on my screen though #Skype’’
Gezellig geskyped met papa en mama dus!

Maandag 25 maart:
Niks bijzonders!

Dinsdag 26 maart:
Aan het einde van de middag toen Mandy klaar was met hairschool heeft ze me opgehaald en nadat we met haar zusje pizza hadden gehaald voor hen gingen we een film kijken. Uiteindelijk zat haar hele gezin mee te kijken, gezellig! Ik weet niet of ik dat al eens geschreven heb maar ik zit naast haar broertje Eric in het theorielokaal bij koken dus die ken ik ook wel goed!

Woensdag 27 maart:
Na school gezellig naar Swig om wat drinken te halen met Toree en Abbie.

Donderdag 28 maart:
Omdat dit de laatste dag was voor de paas’’vakantie’’ gingen Carly, Shae en ik afspreken na school. We hadden gepland om Perks of Being a Wallflower te kijken! Daarna nog ‘’the Hangover’’ gekeken met Carly toen Shae naar huis moest. Je kan wel merken dat ze geen mormonen zijn haha!

Vrijdag 29 maart:
In de middag naar Federica geweest en ’s avonds gingen we met Jannie naar Andy’s feestje! (de uitwisselingsstudent uit Duitsland). Federica en Jannie vonden het een beetje ongemakkelijk saai dus ze gingen weer weg maar ik had nog geen zin om te gaan dus ik besloot om te blijven! Dat was een goede beslissing geweest  Heb gezellig gekletst met wat klasgenoten en mensen die ik al een tijdje niet gesproken had (bijvoorbeeld Beau en Austin, Travis, Micha).

Zaterdag 30 maart:
’s Morgens hadden we een Paasontbijt met de buurt en daarna gezellig met Haley en Brooklyn geshopt bij de Target en Ross voor de zomer. Wat het leuke is van die meiden is dat zij beste vriendinnen zijn en elkaar al langer kennen, maar toch voel ik me geen vijfde wiel aan de wagen als ik met hen ben! Voor lunch hebben we de nieuwe Chick-Fil-A geprobeerd die een paar dagen geleden geopend was. Haley moest naar het werk en Brooklyn naar een Young Women conferentie(voor de kerk) en ik ging met haar mee! YOLOIA!
In de avond met Abbie, Toree, Josh, Anna en Aspen (een nieuw ‘’lid’’ van de groep haha) afgesproken. Het was de bedoeling dat Toree en Abbie Anna zouden meeten bij ons thuis maar zij was er al dus toen ben ik maar met haar meegegaan want dat was makkelijker! We zijn naar een parkje geweest en we hebben Hitch bij Aspen thuis gekeken.

Zondag 31 maart:
Het was natuurlijk Pasen! In plaats van eieren zoeken in de tuin moesten we een emmertje met chocoladedingen in de woonkamer/keuken zoeken. Lekker makkelijk, want zo heb je je buit in 1x!
Dit keer gingen we niet naar de kerk. In plaats daarvan gingen we naar Las Vegas om hun vorige uitwisselingsstudent uit Spanje te ontmoeten! Ze heet Vic en ze verbleef hier 4 jaar geleden. Haar broertje Nacho is nu een uitwisselingsstudent in Vegas en Vic en haar ouders waren daar om hem te bezoeken. Ik vond het eerst wel een beetje een apart idee (omdat ik ‘’hun nieuwe uitwisselingsstudent’’ ben) maar dat gevoel was al snel verdwenen toen ze binnen kwamen lopen. Ze is ontzettend aardig en gek en ze noemde mij ook al haar Nederlandse zus haha! We waren trouwens in Tammy’s huis (Terry’s zus) en die kwam aan het einde van de middag weer terug van de kerk. Ik vond trouwens wel dat ze wat meer vragen aan Vic of de familie hadden kunnen stellen. Soms waren er namelijk van die pijnlijke stiltes en ik dacht: als je elkaar 4 jaar niet gezien hebt dan moet je nooit uitgepraat zijn! Toch?

Maandag 1 april:
Nog steeds een dagje vrij! Volgens mij hebben ze hier niet eens 2e Paasdag trouwens.
Ik heb me ingeschreven bij de sportschool vandaag!!!! Ik/we heb/hadden erg veel geluk met het feit dat we gewacht hadden met ons inschrijven want nu was de deal die we eerder gezien hadden alleen maar beter geworden! Nu betaalde je $10 als opstartkosten i.p.v. $40 en daarnaast betaal je $10 per maand. Opzeggen kan wanneer je maar wilt. Hoe tof is dat! En perfect voor Federica en mijn situatie want we vertrekken alweer over 2 maanden.

Dinsdag 2 april:
Met Federica en Jannie mee naar huis gegaan en aan het einde van de middag gingen we naar de sportschool. Het was best wel leuk en het voelde vooral goed. De sfeer is er ook heel fijn. Overal zie je: ‘’Judgement free zone’’ en je ziet dan ook geen jonge kerels die 300 pounds aan het liften zijn. Het zijn over het algemeen hele normale mensen van dik tot dun en van oud tot jong!
’s Avonds heel snel gedouched en toen naar mutual geweest. We gingen ‘’A Walk to Remember’’ kijken met de Laurels bij 1 van onze leiders thuis. De sfeer is er altijd goed met die groep mensen en ik voel ook wel dat ik niet ongewenst ben daar. Daatom vind ik het ook altijd wel leuk om naar mutual te gaan.


Woensdag 3 april:
Federica en Jannie lieten me uiteindelijk weten dat ze toch niet naar de sportschool gingen vandaag. Ik had er een beetje naar uitgekeken en toen gaf ik mezelf de keuze: of je blijft thuis en verveelt je, of je gaat in je eentje naar de sportschool... Nou, ik ben toen in m’n eentje gegaan!!!! En wat voelde dat goed, zeg! Het beviel me heel erg want ik kon doen wat ik wilde hoe lang ik het wilde zonder rekening te houden met anderen. Dit is zeker een goede keuze geweest.

Donderdag 4 april:
Melissa (een vriendin van Jannie en Federica) had zich ook ingeschreven voor de sportschool en Federica en ik gingen er met haar heen vandaag. We bleven maar kort (40 minuten gesport) maar dat is beter dan niks. Ik haastte me daarna naar Special Needs Mutual wat ook wel weer gezellig was en daarna naar huis gegaan en niet naar ‘t koor omdat ik de volgende ochtend vroeg op moest.

Vrijdag 5 april:
In Las Vegas zijn de Drag Races dit weekend. Hele snelle auto’s racen dan tegen elkaar en er zijn allemaal andere activiteiten te doen die met racen/het leger te maken hebben. De Advanced Photography, Advanced Graphics en de Auto shop klassen gingen daarheen als je wilde. Het leek mij wel tof dus natuurlijk had ik me opgegeven! We vertrokken om 7.30 in de ochtend en de reis was gezellig. Ik zat naast Valentina en we gingen elkaar een refrein van een liedje uit ons land leren. Ik had haar het refrein van ‘’ik ga hard’’ van de Partysquad geleerd en zij mij het liedje van Ozone hahaha! Dat liedje kennen een paar van jullie vast nog wel. 4 Van die jongens die op een vliegtuig staan te ‘’noema noema jeej’’-en. ‘’Maaaajahie, maajahoe, maajaha, maajahaha’’. Dat komt dus blijkbaar uit haar land! En het is blijkbaar een liedje met goede songtekst, oeps! In Nederland maakten we er vroeger altijd een beetje grapjes om haha. Hoe we de tekst trouwens konden onthouden: eerst schreef een van ons het in onze eigen taal op en daarna luisterden we naar de uitspraak om het vervolgens zo te noteren dat je weet hoe de uitspraak is. Oke , dit is niet zo interessant dus laat ik maar verdergaan met de rest van deze dag!
We konden gratis naar binnen omdat we een eerst presentatie van het leger gingen bijwonen. Daar had ik niet veel zin in maar het was eigenlijk best interessant! Tony Schumacher (die blijkbaar een hele bekende racer is) was een belangrijk deel van de presentatie en dat maakte het interessant!
Valentina en ik waren bij een paar kraampjes van het leger en toen kwam er zo’n presentatie naar ons toe: ‘’I will give you a bag if you do 30 push ups together.’’ Dus Valentina zei: ‘’But we are foreign exchange students!’’ En toen zette hij z’n microfoon uit en had een heel gesprekje met ons. Echt leuk! Daarna stond Valentina in de rij bij de simulator (ik ging er niet in want hij ging over de kop :P) en toen kwam hij weer naar ons toe met de vraag of wij mormoons waren en naar de kerk moesten omdat we in Saint George woonden. Grappig he! Daar had ‘ie dus echt over nagedacht. Een tijdje later toen Valentina en ik weer bij dit gedeelte waren om een dog tag te krijgen kwam wij bij ons staan en hij zei tegen het persoon achter het kraampje: ‘’These guys don’t speak English because they’re from the Netherlands and... Moldova right?’’ Hahah! We hoorden hem tegen een paar mensen zeggen die hij hetzelfde gevraagd had: ‘’Are you guys foreign?’’ Geweldige kerel!
We hebben natuurlijk ook nog bij de race gekeken! Eerst gingen de ‘’sierauto’s’’ racen en daarna was het tijd voor de hele snelle, hele luide, hele lange raceauto’s. Woah man, wat indrukwekkend! (Ja papa, ik heb gehoorbescherming gedragen. Dat werd ook zeker aangeraden!) Je hele lichaam trilt als de auto’s optrekken en binnen 1 seconden zijn ze alweer voorbij je gereden. De opdracht was natuurlijk om er foto’s van te maken maar dat was nog best wel moeilijk! Valentina en ik hebben in ieder geval een leuke dag gehad en de busreis terug was ook weer gezellig (gezellig met was klasgenoten gepraat).

Zaterdag 6 april:
Gelunched bij Jimmy John’s met Mandy en in de avond met Carly op jacht geweest om Mean Girls (die film) te vinden want die wilden we al heel lang weer kijken. En ja hoor, de Walmart had hem voor $5! Betalen deden we natuurlijk bij de Self checkout (the American life) en het was tof om die film weer te zien! Ik begrijp Amerikaanse films nu veel beter omdat ik er middenin woon! ‘’The big, fast and easy life (credits to Carly Kenney)’’ Dat is Amerika!


Zo, ik heb me HELEMAAL suf geschreven en jullie hebben je suf gelezen!!! Ik ben blij dat ik alles eindelijk weer ingehaald heb zeg! Veel liefs vanuit het zonnige Saint George!

  • 08 April 2013 - 10:16

    Roelien:

    Ik zit hier weer m'n plicht te verzaken omdat ik EERST lezen moet! Het was weer leuk, leuk, leuk, grappig, grappig, grappig, bruisend, bruisend bruisend. En o, wat snap ik dat je opziet tegen het afscheid, maar meid, dat afscheid zat er al aan te komen toen je je handtekening zette om uitwisselingsstudent te worden! Denk maar aan alles wat je mee mag nemen in je hoofd, wat ze je NOOIT meer afpakken. Als jij in het bejaardenhuis zit, verveel je de verzorgers elke dag met je ouwe-meuk verhalen over je tijd in de States! En je laat iedereen gewoon een keer overkomen. Ze zijn allemaal welkom!!

    Liefs van je grootste fan,
    je moe

  • 09 April 2013 - 18:48

    Rita:

    Ha Emma,

    Wat een leuk verslag weer en meid wat ben je goed bezig! Wat goed dat je gewoon naar de sportschool ging, ondanks dat de andere meiden niet meegingen. Ennuh, alleen sporten is dus ook leuk hé? Joh, wat een mooi die sportschool bij jou. Menig Steenwijker die sport bij Achmea is jaloers op die prijs.

    Trouwens, gisteren kreeg ik je lieve, leuke, gezellige brief. Dank. Ik heb hem met plezier en een grijns op mijn hoofd gelezen!

    Hee Emma, geniet van je laatste periode daar. En oh wat kan ik me goed voorstellen dat het afscheid meer en meer aanwezig raakt. Weetje ik moet dan meteen denken aan toen Hugo en ik aan Floor begonnen, na Wapper. Heerlijk zo'n puppy-mormel op je arm. Maar oh, ook meteen wetende dat er een moment komt dat je weer afscheid moet nemen. Ze wordt dit jaar al tien jaar! Dus dat afscheid komt dichterbij, maar had ik het willen missen? NEE! Het is het waard. Volgens mij geldt voor jouw Amerika-avontuur hetzelfde.

    Geniet ervan!

    Liefs en hartelijke groet,

    Rita

  • 09 April 2013 - 18:49

    Rita:

    PS
    Leuke foto's!

  • 04 Mei 2013 - 19:38

    Rosalie:

    EMMA!

    Eigenlijk moest ik vandaag ook weer een beetje leren voor mijn examens, maar jouw verhalen lezen was veel aantrekkelijker :)
    Hele mooie reacties hierboven en een heel mooi verhaal van het bruisende Amerikaanse leventje van Emma die ik een heel goede vriendin van mij mag noemen. Helaas kan ik op het moment niet zo'n mooie en inspirerende reactie geven omdat ik wordt gekweld door een mega hoofdpijn. Too bad. Maar ik heb wel enorm genoten van je verhaal en misschien dat jij weer kan genieten van het feit dat ik met veel plezier je avonturen heb gelezen ondanks dat ik niet zo'n speciale reactie heb :p
    Wat een zin he.

    Heel veel liefs en ik denk aan je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 22143
Totaal aantal bezoekers 56338

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: