''You speak Hollish, right?'' - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu ''You speak Hollish, right?'' - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

''You speak Hollish, right?''

Blijf op de hoogte en volg Emma

27 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Utah

Het is weer tijd voor een nieuw verslag! Ik zit echt weinig achter de computer dus dat is de reden dat ik niet zo vaak iets post. Ik hoop trouwens dat er niet nog steeds staat dat ik in New York ben. Kan iemand dat zien?

Donderdag 16 augustus
Dag 1 voor mij op de Desert Hills High School! Deze dag was een A-day dus ik had Plant&Soil, German, Theater and US Government. Om 7.35 waren Abbie en ik klaar om naar school te gaan. Samen met Josh W. (die bij ons in de straat woont) liepen we naar de bus’’halte’’. Jaja, we gingen met de beroemde gele schoolbus naar school! Het was best wel spannnend om jezelf te moeten redden in een onbekend land op een onbekende school met onbekende mensen en een vreemde taal. Bij sommige vakken kende ik helemaal niemand, en bij andere vakken ken(de) ik bijvoorbeeld één persoon. Ik ben gelukkig nooit verdwaald door de goede uitleg van Toree en Abbie. Als ik het even niet meer wist vroeg ik het gewoon aan iemand.

Vrijdag 17 augustus
Weer een dagje naar school met de schoolbus. De tweede keer was al een stuk minder cool! Deze dag was een B-day met Sociology, Pre Calculus, Photography en Language Arts 12 (Engels). Pre Calculus was best wel lastig. Ik kon het wel redelijk volgen, alleen het had veel tijd nodig. In Amerika gebruiken ze bijvoorbeeld andere tekens dan wij in Nederland. In plaats van een komma gebruiken ze een punt (en andersom), bij intervallen gebruiken ze een ( i.p.v. een < en het laatste voorbeeld: als je twee haakjes hebt gebruiken ze een [ i.p.v. twee haakjes naast elkaar (bijvoorbeeld: ((2-x)-3) )
’s Middags na school huiswerk maken (Pre Calc pfffff) en taart proberen te halen met Toree en Abbie. Alleen het bleek dat Torees loon nog niet gestort was dus dat kon niet doorgaan. En ja, daar kwamen we pas achter toen de taart al ingepakt op de toonbank stond, haha!

Zaterdag 18 augustus
Wassen/huiswerk/opruimen/schoonmaken! En nog eventjes met het gezin ergens pizza eten voor lunch. Toree kwam hier aan het einde van de middag om taart te kopen (poging 2) en om samen voor te bereiden voor de avond. In de avond was er namelijk de Bloomington Stake Dance, een initiatief van de kerk. Het thema was de jaren ’50. Als je al een ‘’dancekaart’’ had kon je zo naar binnen lopen (Abbie had dat). Als je er geen had dan moest je eerst met een meneer van de kerk en wat andere mensen zonder kaart in een kamertje komen. Daar vroeg hij waarom je nog geen kaart had (‘’Omdat ik hier pas 1 week en 2 dagen woon.’’) en hij vertelde de regels (geen blote buiken/schouders, rok/jurk tot de knie, no bearhugging (buik tegen buik) en net taalgebruik). Daarna kon de avond beginnen! Valentina en ik wisten van elkaar dat we allebei hierheen gingen dus we ontmoetten elkaar binnen. Valentina is een andere uitwisselingsstudent uit mijn groep. Ze komt uit Moldavië en zit ook bij mij op school! Ze was heel aardig en het was wel tof om niet de enige buitenlander te zijn. Haha! Dat komt omdat op een gegeven moment de hele zaal een bepaalde rare dans zat te doen en we hadden geen idee wat we moesten doen. Dus toen stonden we met z’n tweeën een beetje te proberen iedereen na te doen. Yuliya, een andere uitwisselingsstudent van onze groep uit Kazachstan, ontmoetten we daar heel toevallig! Tsja, dit uitgaan was toch wel wat anders dan in Nederland. Vooral de muziek. In Nederland wordt er bijvoorbeeld house-/dancemusic gedraaid maar hier of oud of niet echt dansbaar haha! Maar het was toch een leuke ervaring.

Zondag 19 augustus
Natuurlijk eerst naar de kerk. Daarna niks speciaals. Ik geloof gewoon gezellig gekletst met Abbie en nog huiswerk gedaan.

Maandag 20 augustus
Pre Calculus deed me sterk denken aan de Wiskunde B periode op de RSG. Ik was ontzettend opgelucht toen ik die periode kon afsluiten dus ik wilde dat niet nog een keer meemaken! Daarnaast heb ik helemaal geen moeilijke wiskunde nodig dus waarom zou ik mezelf kwellen? Terry is met school gaan praten en toen was het gepiept: Pre Calculus ingeruild voor Algebra 2. Dat is een stuk beter!
’s Avonds weer lang met Abbie gepraat beneden. En om 22.00u nog even random pizza eten (wat nog over was van het diner) en chocolademelk drinken. Dat zijn nog eens tijden!
Dinsdag 21 augustus
Deze dinsdag was er geen Young Women omdat die activiteit volgende zaterdag zou plaatsvinden (een wandeling samen met de Young Men). Abbie en ik gingen hardlopen in de avond! Misschien was het meer lopen dan hardlopen, maarja. Het was haar eerste keer dus het was een goed begin! De temperatuur is in de avond best goed te doen. Eigelijk wil ik wel va(a)k(er) hardlopen alleen wedden dat ik dan verdwaal! Alles lijkt hier op elkaar!

Woensdag 22 augustus
Picture day! En natuurlijk ook de dag dat het de hele dag regende. Bobbie Jo bracht ons naar school omdat we anders door de regen moesten lopen. Verder was het een normale schooldag. In de middag vroeg Bobbie Jo of ik een kaart voor Terry kon maken zoals elk kind dus dat was mijn activiteit voor die middag. (Het ‘’Er is er één jarig’’-lied vervolgd met ‘’Lang zal hij leven’’ staat er ook op!) ’s Avonds was er de ‘’Back to school-night’’. De ouders kunnen dan met kun kinderen naar school komen om de leraren te ontmoeten en de lokalen te bekijken. Toree, Abbie en ik gingen erheen zonder ouders. Gewoon om even met leraren te praten haha! We zijn onder andere even bij mister Bleak van Plant&Soil langsgeweest om Nederlands te praten met hem en om mijn disclosure in te leveren (dat was ik vergeten). Een disclosure is trouwens een papier dat de scholier en de ouders moeten ondertekenen om te laten zien dat je de regels enzo van dat vak gelezen hebt en dat je ermee akkoord gaat. Op de terugweg zijn we even onverwachts bij Josh A. langsgeweest.

Donderdag 23 augustus
Terry’s birthday! Het was gewoon een school- en werkdag, maar ’s morgensvroeg hebben we voor hem gezongen en de cadeautjes kreeg hij bij het eten.

Vrijdag 24 augustus
Na school kwamen Toree en Josh mee naar huis. ’s Avonds was Jakes Eagle Scout Court of Honor! Dat is de hoogste rang bij scouting. Er kwamen veel buren en vrienden. De gebeden, eer voor de Amerikaanse vlag en het zwembad na afloop mochten natuurlijk niet ontbreken. Kenny, Josh A., Jeremy (broertje Kenny) en Sam (een vriend van Kenny) kwamen ook nog even langs.

Zaterdag 25 augustus
Om 12.00u gingen Abbie en ik naar de Orientation Meeting om de regels nog eens door te nemen, de andere exchange students te ontmoeten en om lol te hebben! Na de uitleg was er een bbq en daarna gingen we zwemmen. Alle exchange students van deze omgeving waren er. De host siblings waren ook welkom! De exchange students (we) hadden al contact via Facebook omdat onze Area Representative Laurel een groep op Facebook had gemaakt. De groep bestaat uit: Micha (Zwitserland), Thea (Noorwegen), Valentina (Moldavië), Yuliya (Kazachstan), Luisa (Duitsland), Andy (Duitsland), Mild (Thailand), Kazumi (Japan), Frederica (Italië, maar ze is nog niet gearriveerd hier), Andrew (Oekraïne). Ik geloof dat dat iedereen was. Het was echt leuk om iedereen te ontmoeten! Er waren trouwens ook 4 meisjes uit Cedar City, een stad ongeveer een uur hier vandaan. Ze waren niet lid van de Facebookgroep dus we kenden ze nog niet, maar nu zijn ze wel lid!
Daarna was het tijd voor huiswerk. ’s Avonds ging ik met Abbie, Josh A. en Toree naar Kenny waar nog een paar andere mensen waren (de namen bespaar ik jullie omdat ze waarschijnlijk niet meer voor gaan komen). Rond 21.30 gingen we met z’n vieren naar ‘’ons’’ huis om ‘’the Hunger Games’’ te kijken. Eerst gingen we langs Torees en daarna naar Joshs huis om spullen te pakken enzo. Onderweg luisterden we naar One Republic dus dat was weer een genietmomentje haha!

Zondag 26 augustus
Vandaag naar de kerk geweest, geskyped met Hannah en in de avond gegeten bij Rachel&Steve (de buren waar Abbie en ik mijn tweede avond bij opgepast hebben).


Hier nog een paar vragen die (pre)teenagers serieus gesteld hebben:
'''They speak German in Holland, right?''
''Do you have X-Boxes and iPhones in Holland?''
''You're from Holland so you speak Hollish, right?''

  • 27 Augustus 2012 - 11:43

    Sanne De Kleijn:

    haha dat Hollish is ontzettend herkenbaar (je hele verhaal trouwens wel), ik was ook altijd de "Hollish girl" en dat bleef het hele jaar. En voor hardlooprondje heb ik misschien wel een tip, ik liep altijd naar riverroad (ligt achter ja huis ergens, daar waar een van de kerken staat die bij jou in de buurt is waar je het minste door de wijk hoeft te lopen) en rende daar naar links, bij het verkeerslicht rechts naar chevron. dan kon ik daar evt pauze nemen om een slokje te drinken op de wc en daarna weer terug :) vond ik altijd perfect en je raakt niet snel de weg kwijt dus is misschien wel een idee om dat te proberen (als je wilt he, als je dat geen chill rondje vindt hoeft t natuurlijk niet;))
    en verder superleuk dat je alle andere uitwisselingen al kende vantevoren :) en ook dat die vier uit cedar er waren! klinkt weer als een leuke week.
    veel plezier verder :) we denken aan je hier in het koude (9 graden vanmorgen wut!) nederland
    liefs

  • 27 Augustus 2012 - 18:47

    Christa:

    Dankjewel voor de felicitaties voor Fenna's verjaardag. Geweldig attent van je dat je daar nog aan denkt.
    Kun je foto's plaatsen van je nieuwe familie zodat we weten wie wie is? En van je school en nieuwe huis etc. Zodat als je het daarover hebt we gelijk een beeld hebben.
    Hoe warm is het daar eigenlijk nu? En wordt de temperatuur in Fahrenheit weergegeven?
    Is je host family lid van de Mormoonse kerk? Of een ander geloof?
    Fenna is vorige week begonnen in groep 8 en Thijs begint deze week weer. Dan is hier het leven weer normaal.
    Het eten staat hier klaar. Dieder heeft weer lekker gekookt. We kijken uit naar je volgende verslag. XOXOXO

  • 27 Augustus 2012 - 21:02

    Roelien:

    Hee lieve meid! Een super verslag weer! Het klinkt al heel 'gewoon' en ingeburgerd, ondanks dat je niet mee kon dansen.. Fijn dat Terry je heeft geholpen om pre calculus te veranderen. Wij zijn dus thuis (het eerste wat je dan doet is de pc aan om te kijken of je wat gepost hebt!)

  • 28 Augustus 2012 - 21:06

    Gerrit Van Keeswillekes:

    Of Emma Hollish praat? Als ze maar geen Holish gaat praten....

  • 20 September 2012 - 18:55

    Roslaie:

    Gaaaf em.. Lijkt mij inderdaad ook heel spannend... Zo'n eerste schooldag in een vreemd land, met mensen die je niet kent. Ik weet dat dit verslag er al even staat (a) maar ik wou toch nog reageren ;)....

    Haha wat grappig om te lezen, jouw "dansavond". Wel grappig om dan ook te vergelijken met Nl enzo. Echt super fijn dat Terry je heeft geholpen om Pre Calculus in te ruilen.... Want je hebt helemaal gelijk dat je jezelf daar niet onnodig mee hoeft te kwellen!

    whahaha die vragen! Wat zal jij gelachen hebben! hahahaha.... xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 56340

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: