Van een filmmoment tot een historisch moment! - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu Van een filmmoment tot een historisch moment! - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

Van een filmmoment tot een historisch moment!

Door: Emma Wouters

Blijf op de hoogte en volg Emma

12 November 2012 | Verenigde Staten, Utah

De landkaart en tijd hier op mijn blog kloppen trouwens niet! Ik kan Saint George in Utah niet vinden. Nu laat het kaartje een of andere Utah ergens in Amerika zien, maar dat is niet de goede Utah. En de tijd klopt dus ook niet. Voor de duidelijkheid: het is hier 8 uur vroeger dan in Nederland! Nu ik dat recht heb gezet is het tijd voor het verslag van de afgelopen 2 weken!
Maandag 29 oktober:
Deze week was het Red Ribbon Week. Er werd aandacht besteed aan alcohol en drugs. Er hingen veel reclameposters door de school met hoe slecht het is. Er was elke dag een activiteit in de pauze die met dit thema te maken had. Zoals rijden in een goldkarretje met een ‘’dronken maak’’-bril. Of bijvoorbeeld een gastspreker die in het auditorium kwam. Het was eigenlijk allemaal één grote voorlichtingsles. Het is wel goed dat ze dat doen vind ik! Zo leren scholieren over de consequenties op een speelse manier. Ik bedoel, als je het in een klaslokaal tijdens biologie ofzo verteld dan denken de meesten: ‘’Blaaa blaa blaaaa.’’ Als je mee had gedaan met een activiteit in de pauze dan kreeg je een polsbandje met een code en elke dag waren er zo’n 3 winnaars. Je kon verschillende prijzen winnen geloof ik. Ik heb aan geen activiteit meegedaan haha...!
De Woodlands kwamen ‘s avonds langs voor FHE. Dat is de familie van Jakes beste vriend Ben en die waren er ook op Jakes verjaardag. We hebben een spelletje gespeeld en het was dus wel gezellig! :)

Dinsdag 30 oktober:
Na school had ik weer weight lifting/conditioning/skills work. Dit was de laatste keer alweer! Het is een beetje raar in Utah. Zo’n 3 maanden voordat het seizoen van een bepaalde sport begint mag je niet meer met je coach praten. Dan kun je dus ook geen training voor die sport meer hebben van de coach. Deze regel is er omdat je dan ook nog andere sporten die eerder beginnen kan spelen. Softball begint pas in de lente en basketbal bijvoorbeeld is een sport die in de winter gespeeld wordt. Dus nu moet ik eigenlijk zelf beginnen met hardlopen...! Dat is zover nog niet gelukt.
Die volgende dag zou het natuurlijk Halloween zijn! Er was in de kerk vanalles te doen voor kinderen en de oudere kinderen hielpen daarbij. Wij gingen facepainting doen! Hahaha daar ben ik echt heel slecht in zeg. Maar gelukkig konden de kinderen hun gezicht niet zien. De ouders helaas wel! Oke, zo slecht was het nou ook weer niet, maar ik ben duidelijk geen professonal! Iedereen was trouwens verkleed. Echt leuk dat ze dat gewoon doen hier!

Woensdag 31 oktober:
HALLOWEEN! En ondanks dat ik op een High School zit waren veel mensen waren verkleed! Echt super leuk. Het hoort er gewoon bij en ze schamen zich er niet voor. Verschillende scholieren hadden schmink op of een heel kostuum aan. Er werden ook verschillende prijzen uitgereikt. Bijvoorbeeld voor het beste verkleedde koppel en meest geloofwaardige kostuum. Zoiets zul je echt nooit in Nederland zien. Als ik er zo over nadenk hadden we nooit zulke grappige dagen. Hier heb je super vaak een themaweek met activiteiten of gewoon een fun day zoals Halloween. Oh en waarom je aan de leeftijdsgrens voor ‘’Trick or Treat’’ houden als die er niet officieel is? Inderdaad, ik heb ge-Trick or Treat!!! (Met 16 en 17 jarigen gehehehe). Ik ging met Abbies vrienden mee. Hier komen weer een hele bubs namen: Toree, Marcy, Rakael, Cori, Jovi (Cori’s vriendje die niemand in de groep mag), April, Dallin (die is trouwens de zoon van mijn Plant&Soil leraar) en Abbie en ik natuurlijk. We begonnen de avond met een bezoek aan Village Inn. Het was Wednesday dus dat betekent PIE DAY! Je krijgt bij alles wat je besteld een gratis stuk taart op woensdag daar. Ook al is het maar een beetje ijs. Dat is dus was we deden! Kostte maar 1 dollar en 6 cent totaal haha. Josh was ook mee met het ijs eten maar moest daarna ergens anders zijn. Na het ijs en de taart gingen we naar een ander restaurantding want ze wilden ijs met rootbeer (ik weet niet meer hoe dat heet). Maar dat is niet mijn favoriet dus ik heb het niet genomen. Het is dus rootbeer met ijsbolletjes erin, he. Je kreeg gratis brood met kruidenboter bij elke bestelling en water krijg je altijd, dus daarmee heb ik me vermaakt. Rakaels vriendje werkt daar en hij ging ook met ons mee Trick or Treaten als hij vrij was. We gingen naar Rakaels huis om ons klaar te maken en toen kon het gaan beginnen! We hebben zo’n 45 minuten gelopen en het was precies zoals in de film! Allemaal verkleedde kinderen op die naar huizen lopen en dan aanbellen en ‘’TRICK OR TREAT’’ zeggen. Het is echt het makkelijkste wat ik ooit gedaan heb. In Nederland zing je een heel liedje en dan krijg je 1 snoepje. Hier zeg je 3 woorden en dan krijg je een handvol snoepjes. Amerikanen hebben trouwens weer een stereotype bevestigd: kinderen werden rondgereden in de auto. Ouders stopten bij elk huis, kind stapt uit, zegt de 3 codewoorden en stapt weer in de auto. Hilarisch toch? We gingen trouwens alleen Trick or treaten voor de lol en voor mijn bucketlist! Ik had Dallin (mister Bleaks zoon) een Nederlands zinnetje geleerd want hij kon niet eens een beetje Nederlands! Had mister Bleak hem niet eens geleerd (hij heeft daar zijn mission gedaan weetjenog). Dus daar liep Dallin dan over straat al oefenend: ‘’Ik hou van mijn vader.’’ Aan het einde gingen we allemaal met een (nieuwe) leuke ervaring, een hoopje snoep en een wat grotere woordenschat (sommige mensen dan)naar huis! Oh, nog een leuk verhaal: Abbie vertelde Dallin tijdens het lopen dat ik haar zus was die uit Nederland kwam. Hij zei toen: ‘’Oh, maar als zij jouw Nederlandse zus is, zeg dan eens wat in het Nederlands...’’ Waarop Abbie gelijk zei: ‘’Ik hou van kaas!!’’ Geweldige en onverwachte timing! Hahaha ja zulke suuuuper belangrijke zinnen leer ik Abbie. Ze kent ook ‘’kerel’’ en ‘’mietje’’, en na deze avond ook ‘’ik hou van mijn vader.’’

Donderdag 1 november:
En toen was het alweer november... De tijd gaat heel snel. Oke, ander onderwerp.
Vandaag hadden we een morning assembly rooster. Alle klassen zijn dan 10 minuten korter en in de ochtend heb je dan een bijeenkomst met de hele school in het auditorium. Miss Utah ging een praatje houden over alcohol/drugs. Tsja ze was een beetje... een miss. ‘’Ik ben goed in dit, ik ben goed in dat, I LOOOOOOOVE dat, oh ja, en dat en dat.’’ Dus daar irriteerden we ons een beetje aan haha!

Vrijdag 2 november:
Onze school had dus de voorrondes voor de State Championships gehaald! Deze avond hadden we weer een thuisgame. En we hadden weer gewonnen! Iedereen stormde het veld op om de jongens te feliciteren! Schoolspirit op nummer 1! Ik weet niet of ik dat al verteld had, maar Micha (vriend uit Zwitserland) heeft het Varsitiy team (senior team) gehaald en staat dan dus elke wedstrijd aan de lijn hopend dat hij mag spelen. Echt goed van hem! Helaas heeft hij niet gespeeld maar het gaat om het idee he. Na de wedtrijd gingen Abbie, Valentina, Josh, Toree, Marcy, Tanner en ik naar SubZero (jaja, weer lekker ijs eten!)

Zaterdag 3 november:
Na het een tijdje uitgesteld te hebben moest ik er dan nu toch aan geloven: mijn presentatie voor de International Education Week (12-16 november) moest afgemaakt worden. Dus dat heb ik het eerste deel van de dag gedaan, en daarna ben ik naar Valentina gegaan om haar uitnodiging voor Sadies te maken. Ze was wel 100 keer van gedachten veranderd omdat ze Beau wilde vragen (die was inderdaad mijn homecoming date). Dus dan had ze op een dag eindelijk de beslissing gemaakt hem wel te vragen, kwam ze soms de volgende dag op school met de melding dat ze hem toch maar niet ging vragen. En dat zo de hele tijd door haha! Dus nu leek de beslissing eindelijk definitief. Maar zelfs toen ik bij haar was veranderde ze nog van gedachten haha! Dus ik heb haar maar overgehaald om het toch te doen. Zo gezegd zo gedaan. Na een goede brainstormsessie kwamen we met een leuk idee. Sadie is een casual feest. Je gaat erheen in je spijkerbroek met een zelf ontworpen trui. De namen van de groep doe je op de achterkant van de trui en op de voorkant iets van ‘’Sadies 2012’’. Dus Valentina had een mini-sweater (geen hoodie) gekocht. Op een groot vel schreven we: ‘’You have to admit, this sweater doesn’t fit. So hopefully it is not too late: do you want to be my Sadies date?’’ Er bestaat ook een liedje over Sadies. Relient-K : Sadie Hawkins heet het geloof ik. Dus dat liedje had ze geprint en ze had de letters van haar naam vetgedrukt gemaakt verspreid door het liedje heen. Dus hij moest dan puzzelen wie het was. ’s Avonds reden Valentina, McKenna, Paige (haar host sisters) en haar host dad naar zijn huis. We legden alles voor zijn deur en toen belde ik 5x aan. We reden terug naar de auto en probeerden ons te verstoppen. Toen we naar zijn huis keken zagen we een silhouet buiten staan die zwaaide naar ons hahaha! Hopelijk kon hij ons niet identificeren.

Zondag 4 november:
Niet veel gedaan vandaag. Er was geen kerk want er was een Stake Conference. De kerstboom werd deze dag tevoorschijn gehaald...

Maandag 5 november:
... en die moest natuurlijk ook versierd worden. Dat was een geschikte activiteit voor FHE! Dus daar gingen we dan, onder het genot van kerstmuziek het hele huis en de kerstboom versieren. Daarmee had ik gelijk al mijn principes gebroken. Ten eerste: het was zonnig buiten. Ten tweede: ik mag van mezelf geen kerstmuziek luisteren totdat het iets van eind november is. Ten derde: nouja, gewoon dat het begin november was! Maar oke, ik heb het overleefd en stiekem vond ik het best leuk. Het ziet er best gezellig uit zo met een stuk of 10 notenkrakers op de tv-kast, een grote kerstboom vol met kerstversiering, nepijspegels met lichtjes erin, en een stuk of 3 mini-kerstmannen bij de voordeur.

Dinsdag 6 november:
De dag waar elke Amerikaan en veel mensen op de wereld lang naar uitgekeken heeft/hebben: Election Day! Na veel debatten, reclames, stemmen en campagnes was het dan eindelijk zover. De stemmen konden geteld worden! ’s Avonds werd dat live uitgezonden op tv. Het was een soort van praatprogramma waar de nieuwste updates geshowed werden. Ook lieten ze voorspellingen zien en meneren en mevrouwen vertelden hun mening en praatten over alles. We gingen eten bij de buren met wat andere mensen van de buurt en we keken dat programma. Meestal hou ik niet zo van politiek maar dit was best interessant omdat het een groot issue is! Het was wel apart om met allemaal Romney fanaten die een sterke mening hebben in één kamer te zitten. Ik denk dat ik zelf meer voor Obama ben. Wat ik opmerkelijk vond is dat Terry zei dat hij waarschijnlijk Obama gestemd zou hebben als Romney katholiek zou zijn. (Voor de duidelijkheid: Romney is LDS/Mormoon netzoals bijna iedereen hier). Tijdens het kijken van dat programma zei de buurman dat het een goede manier was van de gospel te verspreiden als Romney president werd. Alsof het alleen maar daar om gaat...
Rond 21.30 denk ik waren nog niet alle stemmen geteld maar het was al wel duidelijk: Obama heeft gewonnen! (We waren toen alweer thuis). Twitter stroomde vol met allerlei boze en respectloze tweets over Obama. Bijvoorbeeld dat de mensen die voor Obama aan het juichen waren op tv alleen maar zwart en dakloos waren. Beetje jammer dat er zo heftig gereageerd werd, maar dat zegt meer over hen geloof ik.
Ik vond het speciaal dat ik dit mee kon maken. Het is toch een historische dag! En het was wel interessant om dat mee te maken in een omgeving waar iedereen er een hele sterke mening over heeft. Dan begint het te leven want veel mensen hadden het erover. De hele wereld leeft mee en ik zit er gewoon middenin!

Woensdag 7 november:
Niet veel speciaals.

Dit was het weer voor deze keer! Ik zal deze sessie een andere keer voortzetten. Ik hoop dat u ervan genoten heeft! Wordt vervolgd...



  • 12 November 2012 - 08:22

    Lotte W:

    Leuk m weer te lezen en!
    xxx

  • 12 November 2012 - 08:22

    Lotte W:

    Leuk m weer te lezen en!
    xxx

  • 12 November 2012 - 18:13

    Rita:

    Ha Emma,

    Wat een leuk verslag weer Emma. Tja, en jij zit gewoon tussen de Romney - aanhangers terwijl heel veel Nederlanders, misschien wel de meeste, zich toch heel weinig bij zijn partij en de bijbehorende ideeën kunnen voorstellen. Inderdaad wat geweldig dat je dit allemaal meemaakt. Volgens mij denk jij bij iedere volgende presidentsverkiezing in Amerka terug aan je jaar in Amerika! Waarschijnlijk tot in lengte van jaren?
    Jullie hebben de kerstboom al staan............happerdeflap dat is snel! Ik kan me wel voorstellen dat jij ook wel even moest wennen, maar goed, hij staat inmiddels en je kunt er ook van genieten, lees ik in je verslag. Ook wel weer gezellig hé? In de winkelstraten van Steenwijk hangt de feestverlichting sinds dit weekend ook, ik vind het ook wel weer gezellig, hoewel ik het idee heb dat de kerstdagen nog mega ver weg zijn. Aanstaande zaterdag komt sinterklaas aan in Steenwijk. Voor mijn gevoel is de zomer nog maar amper voorbij! Nou ja, we gaan het niet hebben over de tijd die zo snel voorbij gaat. dat is zo'n afgezaagd onderwerp! Ik las er ook al kort iets over in jouw bericht. Is he trouwens nog goed gekomen met het onderwerp Social work? Vast!Hee Emma, het ga je goed daar en veel plezier!

    Liefs en hartelijke groet,
    Rita

  • 13 November 2012 - 12:21

    Omamien:

    Ha, Emma!

    Wat weer een prachtig verhaal!
    ik las het heel snel en keek niet goed toen het over de LDS mormoon ging. even dacht ik dat er LSD mormoon stond maar ja, dat kan natuurlijk niet, ha, ha. (om in jouw stijl te blijven..)
    Word jij niet enorm dik van al dat ijs?
    Wij genieten heel erg van je verhalen. Ik mail wel gauw weer eens over alles wat hier gebeurt.


  • 13 November 2012 - 13:07

    Lisanne:

    Leuk geschreven em! Als ik je verhalen lees realiseer ik.me pas hoeveel.ik.je mis.

  • 13 November 2012 - 21:07

    Roelien En Onze Frank:

    Allebei hardop gelachen! heerlijk om te lezen! Ik hou ook van Kaas, Abbie

  • 14 November 2012 - 08:29

    Christa:

    En ik hou ook van mijn vader :-).
    Wat schrijf je toch geweldig leuk. Het is alsof ik er zelf bij ben.
    Rita heeft het niet goed; Sinterklaas komt aan in Woerden dit weekend. Terwijl wij aan de pepernoten gaan, geniet jij maar van je kerstboom.

  • 14 November 2012 - 16:31

    Sanne De Kleijn:

    de rootbeer met ijsbolletjes erin is een rootbeer float :) vies he haha,
    verder leuk verhaal en zie dat je ook van pie night geniet :) er zijn zo veel dingen die ik aan amerika mis en zo veel eten (misschien wel wat leuke tips voor jou): mac&cheese van great value, orange chicken van panda express, quesadilla menu with lemon rice and black beans bij durangos, en het is sowieso leuk om een keer met abbie alle soorten snoep te kopen die ze in nederland niet hebben en ze dan allemaal uitproberen :p deed ik met megan, en sommige dingen waren zo smerig maar had ook echt nieuwe favoriete snoepjes gevonden... hm kan verder even nergens meer op komen, maar zal t nog wel laten weten als er iets is wat je daar écht moet eten of kopen, wat ze in nederland niet hebben en wat je echt pas achteraf gaat missen dus geniet ervan;)
    oh en van het weer! want hier is het koud :(
    liefs en het was weer een geweldig verhaal :) veel plezier bij sadies! (jij gaat wel ook toch?)

  • 29 Maart 2013 - 22:14

    Rosalie:

    Hee Emma met je mooie en stoere verhalen en avonturen;)

    Hahahahaha ik zie jou al trick and treat doen. Geweldig! En wat goed dat je hen ook wat Nederlands bij kan brengen, dat is wel heel tof. Wat een super toffe actie om de sadies date van Valentina zo op deze manier te vragen. Heel leuk bedacht. En ook wel grappig dat hij naar jullie ging zwaaien terwijl jullie eigen verstopt waren haha. Ik ben echt blij dat Obama weer heeft gewonnen. Maar zoals jij zegt is het inderdaad heel speciaal dat je dit van zo dichtbij hebt mogen meemaken! Het was weer leuk om te lezen.

    Groetjes uit leeuwarden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 56340

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: