Once upon a time... - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu Once upon a time... - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

Once upon a time...

Door: Emma Wouters

Blijf op de hoogte en volg Emma

25 November 2012 | Verenigde Staten, Utah

Zittend in de keuken in mijn oversized BYU ‘’Lacrosse 2005’’ sweatshirt terwijl ik naar One Direction’s nieuwe album luister, is het weer tijd om een boel te schrijven over de dingen die ik de afgelopen 2,5 weken gedaan heb.
Ik was geëindigd bij het weekendje in Provo. Dat lijkt trouwens alweer eeuwen geleden, zeg!

Donderdag 8 november:
Onze school had de voorrondes voor state gehaald met football en ze speelden om 19.00u in Salt Lake! Helaas kon ik er niet heen omdat we met een paar mensen uit de uitwisselingsgroep hadden afgesproken om onze presentaties te oefenen. De komende week was het namelijk International Education Week en we moesten allemaal een presentatie geven over ons land. Die avond om 6.30pm ging ik dus naar school om Laurel en de rest te ontmoeten. Het was heel interessant om wat meer te leren over elkaars land! Niet iedereen was er, maarja. Daarna vertrokken Terry, Abbie en ik vertrekken naar Salt Lake City. Onze school had trouwens niet gewonnen dus het footballseizoen was daarbij afgelopen.
We kwamen laat in de nacht aan in Salt Lake bij Sarah (nicht van Abbie) en haar man Spencer. Ze woonden in een apartement in Salt Lake en we konden gelukkig bij haar slapen.

Vrijdag 9 november:
Ik werd gewekt door Terry. Hij vroeg of ik mee kon komen. Dus ik dacht echt van: ’’Huh, wat is er aan de hand? Laat me slapen!’’ We liepen naar het raam en het sneeuwde!! Ik was net wakker dus het leek nog onrealistischer. We hadden net Saint George verlaten waar je nog gewoon buiten kon zitten in de middag dus dit was wel een leuke verrassing! Abbie en ik hadden trouwens gewoon school, maar hier wordt daar niet moeilijk over gedaan als je ouders je afmelden. Je kan gewoon wegblijven of te laat komen zonder problemen te krijgen, als je ouders maar mailen of bellen dat ze ervan af weten. Ik denk dat de consequenties pas komen als dit veeeel te vaak gebeurd. Wel anders dan in Nederland dus!
Terry had veel plannen voor deze dag maar daar kwam niet veel van terecht door de sneeuw. We zijn met Sarah naar een grote winkel gegaan waar ze vanalles hadden. We keken niet echt naar de spullen, we waren meer onder de indruk van de decoraties en technologie die er waren. Er was een groot reuzenrad, een soort van park met allerlei opgezette dieren, een mini-bowlingbaan, een ding waar je een foto kon maken terwijl het leek alsof je een vis in je hand had en meer van dat soort indrukwekkende dingen! We hebben ons dus wel vermaakt. Daarna gingen we naar de Ikea! Ze noemen het hier ‘’Ajkieja’’ in plaats van ‘’Iekeeja’’ dus ik wist eerst niet wat ze bedoelden haha. Het voelde als thuis omdat ik een paar meubels gespot had die wij thuis ook hebben! (Onze witte bank bijvoorbeeld). Ook hadden ze een schilderij van Amsterdam! We hebben in het Ikea restaurant gelunched. Rond 15.00u gingen Abbie, Terry en ik naar onze hotelkamer in Provo. We hadden 1 kamer met 2 tweepersoonsbedden. We zijn naar de bios geweest waar we ‘’The Odd Life of Timothy Green’’ gezien hebben. Daarna zijn we naar een BYU basketballwedstrijd geweest. Tammy (Terry’s zus) kwam ons in de avond vergezellen.

Zaterdag 10 november:
Deze dag hebben we een beetje rondgetourd en we zijn naar de BYU University Campus geweest. Daar hebben we een beetje rondgelopen en we zijn naar het kunstmuseum daar geweest. Daarna gingen we weer naar de bios (tsja, je moet toch wat doen als er sneeuw is, he!). We gingen in een restaurant genaamd Zulu ofzo eten met een nicht van Terry en Tammy erbij. Daarna naar het hotel om ons dik in te pakken voor de football wedstrijd! Ik had zo’n 12 lagen aan! (Het was zo’n 20 graden Fahrenheit). Daar zaten we dan, in de sneeuw tussen de chocomelk drinkende mensen met dikke jassen. Het was een leuke ervaring en Abbie en ik hebben veel gelachen!




Zondag 11 november:
11 November is de dag, dat we weer naar huis gingen! (Niet dat mijn lichtje branden mag). Het was zoooo prachtig met de sneeuw omdat de zon scheen! Op de terugweg bezochten we een nicht van Abbie in het ziekenhuis van Cedar die net een baby gekregen had. Daarna gingen we met het hele gezin ergens lunchen (de rest van het gezin was ook naar Cedar gereden om haar te zien).

Maandag 12 november:
Abbie en ik hadden Plant&Soil gemist op vrijdag en we hadden dus ons grote project gemist. We moesten een Fall Arrangement maken met zelfgedroogte bladeren/bloemen/dingen. Dat gingen we nu na school doen. ’s Avonds gingen Abbie en ik naar de schoolmusical ‘’Once upon a mattress’’! Wat een talent bezit onze school, he. Ze hebben super veel geoefend en alles gegeven wat ze konden en dat kon je zeker zien! Het was heel leuk om zoveel bekenden te zien optreden.

Dinsdag 13 november:
Deze dag was best chill! Alle juniors hadden een dag bij de colleges om te orienteren naar studies. De meeste leraren hadden dus het lesgeven maar een beetje opgegeven. Bij Duits mochten we zelfs weggaan omdat onze klas zowat bestaat uit juniors. Alleen Liz, Josh en ik zijn seniors. Dus Josh en ik gingen lopend naar een park dichtbij de school. Daar hebben we het hele lesuur gezeten. Lekker in het zonnetje! Dat was een goede dag op school dus. Het was ook Bobbie Jo’s verjaardag dus we gingen met het gezin voor het avondeten hotdogs bakken boven het vuur in de tuin. Abbie ging werken daarna. Ik zat heel erg te twijfelen of ik wel of niet naar mutual zou gaan. Uiteindelijk ben ik wel gegaan en daar was ik wel blij mee want het was gezellig! Ze zijn altijd origineel met de activiteiten dus dat maakt het wel leuk! Ze zijn trouwens ook origineel om de activiteiten een kerkelijk tintje te geven. Dat is altijd het minst leuke gedeelte maar ik probeer me er niet teveel van aan te trekken.

Woensdag 14 november:
Niet zoveel interessants!

Donderdag 15 november:
Omdat het deze week International Education Week was ging ik deze dag mijn presentatie houden bij Duits. Het ging best wel goed en de leerlingen waren best geïnteresseerd. Ik heb me trouwens kostelijk vermaakt die dag met alle Amerikanen die het aandurften om drop te proeven en het niet lekker vonden. De stroopwafels waren natuurlijk wel erg geliefd!
Er was een voorstelling tijdens het laatste lesuur voor alle orkest/theater/koor-leerlingen. Het was van Dixie College Students en ze dansten, zongen en acteerden. Het was echt heel leuk! Ze hadden er heel veel lol in en de Amerikaanse spirit was er weer bij! (Die spirit vind ik niet vervelend, die spirit is leuk. Iedereen doet gewoon lekker me en het maakt niet uit wie/wat/waar je bent).

Vrijdag 16 november:
’s Avonds had Matt zijn Eagle Scout Court of Honor! Want ook hij heeft die gehaald! Valentina kwam ook want ze bleef die avond bij me slapen. Het was in de kerk en best wel weer officieel. Ik bedoel, toen de vlag naar binnen werd gedragen moest iedereen opstaan met zijn/haar hand op zijn/haar borst. Daarna werd de pledge of allegiance gezegd (Je weet wel, de ‘’I pledge allegiance to the flag of the United States of America.......’’). Ik kan hem al een tijdje helemaal meezeggen dus dat maakt dat ik me iets minder buitenstaander voelde daar in de kerk! Valentina en ik konden beiden de liedjes niet meezingen dus we stonden daar maar een beetje van: ‘’Ehhh hi guys hahaa hihiii’’. Na afloop was er taart en cookies. Abbies vriendinnen van haar Sadiesgroep bleven slapen dus die hadden een meidenavond. Valentina en ik gingen eerst naar Luisa’s huis waar nog meer mensen waren. Toen we weer thuis waren hebben we een hele tijd beneden nog gekletst met Abbie en haar vriendinnen!


Zaterdag 17 november:
De beruchte Sadiesdag! Het was girls choice dus wij moesten alles regelen en betalen. De groep bestond uit: Gabriélla&Jordan, Shalee&Jase, Valentina&Beau en Travis&ik. Het liep eerst een beetje mis want Shalee kon haar huis niet op tijd verlaten omdat haar moeder nog niet thuis was en Jordan kon niet mee met de day date omdat hij opeens moest werken... Uiteindelijk is het toch nog goedgekomen en hebben een leuke dag/avond met de groep gehad. Het feest zelf was een ‘’mormonenfeest’’ zoals Beau het noemde (er werd niet echt gedanst) dus we waren maar eerder weggegaan om ijs te eten bij de MacDonalds, haha!

Zondag 18 november:
Na de kerk hadden we een gezinsfotoshoot met Jocelyn, een professionele fotograaf. Ze is echt heel goed en toen ze op Desert Hills zat heeft ze ook veel prijzen gewonnen met forografie. Ik ben benieuwd hoe de foto’s geworden zijn!

Maandag 19 november:
Niks bijzonders, behalve dat dit de eerste en een na laatste schooldag van de week was  We kregen woensdag, donderdag en vrijdag vrij voor Thanksgiving.

Dinsdag 20 november:
Na school hadden we weekend yeah! Ik kan niet meer herinneren wat ik na school gedaan heb eigenlijk. Hoe dan ook, ’s avonds na mutual gingen Abbie en ik naar Joe’s huis. Hij gaf een feestje voor alle castleden van de musical en fans mochten ook komen. Het was ten ere voor zijn verjaardag. Het huis was vol met allerlei theatermensen en dat kon je ook wel merken. Gekte overal!

Woensdag 21 november:
Heerlijk zo’n dagje vrij! ’s Middags kwam Luisa langs en we hebben weer eens goed bijgekletst. Ik zie veel overeenkomsten met haar cultuur en mijn cultuur. We zijn natuurlijk buren haha! (Ze komt uit Duitsland). ’s Avonds gingen Abbie, Chloe, Josh, Toree, Valentina en ik ijs eten bij SubZero en daarna gingen Valentina en ik Breaking Dawn part 1 hier thuis kijken! Want oeps, dat had ik nog steeds niet gedaan... Slecht he? Bobbie Jo keek ook mee en ik was er niet zeker van of ze dat deed omdat ze het leuk vond of omdat ze de afstandsbediening (met doorspoelknop) kon beheren. Ze had die knop een paar keer gebruikt toen Zack in de kamer was, dus het was gelukkig niet voor ons. Ik de Nederlander die Nederlandse films gewend ben vond het heel netjes allemaal maarja hahaha. Toen Bella een bad nam in de film en je haar schouder zag werd het zelfs beschouwd als ‘’inappropriate’’ (voor Zack)......

Donderdag 22 november:
Thanksgiving! Veel over gehoord. Het werd vooral beschreven als ‘’food’’. Dat klopte inderdaad! Het deed me een beetje aan kerst denken. Gezellig met familie/vrienden eten en verder nergens aan denken. De woodland’s (je weet wel, Jennifer, Ben (Jakes beste vriend) en Nick). Jennifers ouders kwamen ook mee want die zijn ook vrienden van de familie geloof ik! Hele aardige mensen allemaal. De afgelopen weken hadden we allemaal op kleine briefjes geschreven waar we dankbaar voor waren. Die stopten we in een box die door Jennifer gemaakt was, en deze avond was het tijd om die voor te lezen! Sommige waren oppervlakkig (‘’food’’), sommige waren diepgaand en andere waren grappig (‘’toilet paper’’). Abbie en ik hebben ’s avonds nog gezellig tv gekeken beneden. Meestal kijken we dan iets als ‘’4 Weddings’’ of ‘’Modern Family’’!

Vrijdag 23 november:
Dagje mensen bezoeken in Las Vegas! We hebben vrienden, hun opa en oma en Tammy bezocht. Bij Tammy bleven we het langste. Ze had meer familie over de vloer (haar kinderen en schoonzus en –moeder). Het was daar heel gezellig, het voelde echt als familie eigenlijk! En dat terwijl ik het grootste deel niet kende. We speelden ‘’White Elephant’’ aan het einde van de dag. Het is een familietraditie. Er is een mand met allerlei cadeautjes erin. Iedereen krijgt een nummer en op die volgorde mag je een cadeau uit de mand halen. Als het jouw beurt is mag je of een nieuw cadeau pakken, of een cadeau ‘’stelen’’ van iemand anders. Mijn cadeau werd 2x ‘’gestolen’’ en daar was ik eigenlijk wel blij mee hihi! Ik eindigde met nieuwe oordopjes (om muziek mee te luisteren) en een doosje Poptarts (dat zijn geweldige Amerikaanse koekjes). Daar was ik heel blij mee want ik had echt nieuwe oordopjes nodig! En Poptarts zijn altijd goed haha. We bleven niet slapen dus ’s avonds reden we weer terug.

Zaterdag 24 november:
De dag begon met oma Riek&Jan’s feestje bezoeken via Skype! Ze hadden me uitgenodigd dus ik kon het natuurlijk niet maken om niet op te komen dagen. Geweldig dat dat zo kan, zeg!
Daarna wasje gedraaid en huiswerk gemaakt. Om 14.30 kwam Carly me ophalen (ze kwam rechtstreeks uit het werk). Ze zit in mijn sociology class en we begonnen pas een paar weken geleden te praten. Sociology is daardoor leuker geworden want eerst zat ik altijd saai te werken zonder praten haha. Dit was de eerste keer dat we gingen afspreken! Ze is een van de weinigen die niet gelovig is hier. Best lastig om tussen zo’n grote en hechte gemeenschap te wonen lijkt me. We hebben dus interessante gesprekken over het geloof gehad en we hebben een film gekeken (die vast niet werd vast niet getolereerd hier). Ook zijn we in de avond naar de mall geweest voor zo’n 10 minuten. Toen begonnen we te praten over Poptarts en ze zei dat er pompoen Poptarts waren. Ik zei dat ik die eens moest proberen. En van het ene op het andere moment zaten we in de auto opweg naar de Walmart! Er waren geen pompoen Poptarts meer dus die hebben we maar vervangen met Cookie Dough Poptarts en voor de pompoensmaak kochten we ook pompoenkoekjes. Echt handig om een auto te hebben hier! Dan kun je tenminste random dingen ondernemen. ’s Avonds bracht ze me weer thuis en voordat ik de auto uitstapte zei ze: ‘’Heb je je mormon mode weer aangezet?’’ Hahahah geniaal!

Zondag 25 november:
Na een uurtje in de kerk gingen we naar huis omdat we familie verwachten. Ze kwamen pas later, maar dat wisten we op dat moment niet. De rest ging weer terug naar de kerk maar ik mocht gelukkig thuis blijven. Bobbie Jo bleef trouwens ook thuis. Beetje huiswerk gemaakt vandaag en de verdere zondagsaaiheid. Bobbie Jo’s broer en schoonzus kwamen langs voor zo’n 1,5 uur dus dat was wel een goede opvulling van de dag.


Laten we dit lange levensverhaal maar eindigen met een inspirerende quote. Gewoon omdat ik van zulke quotes hou. Ik probeer de quotes altijd toe te passen op mijn leven en het helpt me mijn leven beter te maken! Hier komt ‘ie:
‘’Obstacles are put in our way to see if what we want is worth fighting for.’’

  • 26 November 2012 - 11:21

    Roelien:

    ja, ik vind het een goede quote. Zonder inspanning kun je vaak niet echt iets bereiken en die inspanning kost nu eenmaal moeite.
    Wat geniet ik altijd van je verhalen en wat geniet ik ervan om je leuke kop te zien op skype! Het was erg leuk dat je ook kwam op het feest van Jan!
    Leuk dat je nu meer optrekt met Carly, kun je inderdaad even ontmormonen af en toe.
    Pompoenkoekjes lijken me heerlijk! Ben dol op pompoen.
    Dag meid!

  • 26 November 2012 - 11:54

    Lisanne:

    Joepie! Weer een Emma verhaal.
    Altijd in de ochtend 1 x in de zoveel tijd heb ik vroege mail. En dan kan ik me tijdens het ontbijt weer vermaken met wat je doet in Amerika.
    Me like!

  • 29 November 2012 - 10:30

    Astrid Dul:

    Super voor jullie, dat jullie zo makkelijk vrij kunnen krijgen van school: zo beleef je nog meer!!!!
    Leuke quote, maar of ik nou altijd blij ben met die obstakels .....achteraf wel! x astrid :)

  • 29 November 2012 - 11:23

    Omamien:

    Wat een ongelofelijk lang verhaal en weer heel leuk om te lezen! Ik vind dat de mensen die je daar via je gastgezin ontmoet heel gastvrij zijn. Eet maar mee, blijf maar slapen, anders dan in Nederland, lijkt me. Maar ben je niet soms doodmoe van alles?
    Je past je geweldig aan, dat is heel knap maar het gekke is dat ik dat eigenlijk ook wel had verwacht.
    Jouw quote illustreert dat, vind ik. Ongeveer hetzelfde is mijn gevoel erbij: tegenslagen zijn lang niet altijd makkelijk maar je wordt er sterker van als je kans ziet er iets positiefs mee te doen.
    Dag lieve Emma, ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal! Kus, oma.

  • 30 November 2012 - 18:41

    Rita:

    Ha Emma,

    Mooie quote aan het eind van je verslag. Goh, da geloof is daar wel wat hé? Pff, ik kan me vorstellen dat je er af en toe even 'helemaal klaar' mee bent! Fijn om dan even een ongelovig lotgenoot te treffen.Maar je reisverslag is weer leuk om te lezen! Veel plezier!

    Groeten! Rita

  • 29 Maart 2013 - 22:39

    Rosalie:

    Hee Emma!

    Dan krijg je maanden geen reactie van mij en dan een heleboel achter elkaar. Haha. Hee wat grappig dat jij ook sneeuw hebt gehad! Ook heel leuk dat je in de IKEA bent geweest! Jeetje je merkt dan wel een groot verschil zeg. dat zij stukjes uit de film van twilight niet goed keurde. Wat fijn om dan iemand te spreken die niet gelovig is lijkt me! en grappig dat ze dat zo zei haha. Maar ik stop er nu weer mee.

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 56368

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: