Christmas break part 1 - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu Christmas break part 1 - Reisverslag uit Utah, Verenigde Staten van Emma Wouters - WaarBenJij.nu

Christmas break part 1

Door: Emma Wouters

Blijf op de hoogte en volg Emma

11 Januari 2013 | Verenigde Staten, Utah

2012 Has been a good year over all. I passed my exams in the Netherlands, I went to Spain with Ilse, had many nice moments with my family and friends and the biggest thing is I left the Netherlands to be an exchange student in America. That decision has caused many changes. I get along with my family better, I understand the world a little bit better, I got to know a new culture, got to meet many new people, my English improved (even though I still have that stupid accent) but the most important of all: I grew as a person. My way of thinking has changed and I know what my goals in life are. This has not always been easy but I think that fact is what made me stronger. I have not changed, I have found myself. It is already 2013 right now. Yes, I am excited, but it scares me at the same time. This amazing experience will be over in only 5 months... The time is flying! I hope that I can accomplish everything here what I want to accomplish and I hope to finish this year the way I want to finish it. I want to give you guys this message for 2013: ''Take a chance because you never know how perfect something can turn out to be.''
Dat schreef ik vorige week op Facebook. Ik wilde het hier ook even delen.
Het is weer tijd om de geschiedenis in te duiken en dit keer zelfs in een ander jaar!

Maandag 24 december 2012:
Deze avond was het ‘’Christmas Eve’’. Dat is best groot hier. Christine (Terry’s nicht die ik ontmoet had toen we in Provo waren) kwam langs voor het avondeten en het programma daarna. Mijn gastfamilie had een heel schema gemaakt met wat we op die avond gingen doen. Eigenlijk alles was wel gerelateerd met het geloof. We gingen bijvoorbeeld Christmas Carols (Hymns) zingen, alle kinderen moesten de ‘’nativity’’ (geboorte van Jezus) naspelen (ik ook), openingsgebeden en ook White Elephant! Dat was het enige gedeelte dat daar niks mee te maken had. Het is dat spelletje met doorgeefcadeautjes. Daarna gingen we samen een korte kerstfilm kijken (iets van de Grinch die kerstmis steelt ofzo).

Dinsdag 25 december 2012:
Eerste en ook de laatste Kerstdag! Om 9.00u moesten we allemaal klaar zijn en we mochten niet in de woonkamer/keuken komen totdat we geroepen werden. Het eerste wat we mochten doen was de cadeautjes uit de stockings halen! Dat staat gelijk aan de schoen zetten alleen hier zingen ze er geen liedjes bij en er zitten alleen cadeautjes in op Kerstochtend. Er zaten kleine dingetjes in zoals snoep, een sinaasappel (want dat was een traditie bij Terry en Bobbie Jo thuis) en zo’n bol muziekinstrument met kleine bolletjes erin dat geluid maakt als je het schudt (ik ben totaal de naam vergeten) uit Mexico. Daarna was het tijd voor het ontbijt: ei, Monkey bread (zoet kaneelachtig brood) en worst voor de liefhebbers. Toen was het tijd om de cadeautjes te openen waar we al enkele dagen tegenaan hadden gekeken! We namen alle tijd want we hadden verder niks gepland voor die dag. Ik hoefde niet eens cadeautjes maar ik heb toch een paar leuke dingen gekregen naast Matt’s cadeautje!(hij had mij getrokken) Hij had een Gorilla tripod voor mij gekocht, precies iets wat ik graag wilde! Het is een standaard voor een compact camera die je kan buigen. Zo kun je dus je camera buigen en ergens aanhangen (aan een lampenstandaard bijvoorbeeld). Ik heb bijvoorbeeld wat sieraden, een sjaal, een iTunes card van $10, een zelfgemaakt foto-album door Abbie (had ze voor al haar vrienden gedaan) en een Nederlands ‘’Book of Mormon’’ gekregen... Haha, ik weet niet waarom, hopelijk was dit niet een overduidelijke hint om mij over te halen. Ik weet wel dat ik het niet in m’n eentje ga lezen op m’n kamer (ook niet in de woonkamer trouwens).
De dag ervoor had de buurjongen Tanner een pakketje afgeleverd waar mijn naam op stond. Dat ik al opvallend maarja, ik wachtte maar af. Ik mocht het als het allerlaatste cadeautje openmaken. Dus ik had voor de grap gedacht: ‘’Hahaha het zou best een uitnodiging voor Junior Prom kunnen zijn.’’ (Junior Prom is het volgende schoolfeest. Het is weer een formeel feest dit keer dus dat betekent jurkenstijl!) Maar dat was onwaarschijnlijk want zo vaak praat ik niet met hem en hij kent best veel mensen dus ik moest het maar uit mijn hoofd halen. Tijdens het openmaken vroeg ik aan Abbie waarom hij mij nou weer een cadeautje wilde geven. ‘’Hij wilde gewoon dat jij ook een cadeautje kreeg voor Kerstmis’’ was haar antwoord. Ahaaa.. Toen ik de doos openmaakte zat er een kleiner doosje in. Dat maakte ik ook open en daar zat weer een kleiner doosje in. In dat kleinste doosje zat een klein opgevouwen briefje (‘’Haha oke het lijkt best op een uitnodiging’’ dacht ik bij mezelf). Toen ik het las was het eerste wat ik riep: ‘’I KNEW IT.’’ Hahaha best genant want Bobbie Jo was aan het filmen. Op het briefje stond geschreven: ‘’Emma, will you go to prom with me? Tanner Forbes.’’ Ik had stiekem gehoopt dat ik naar het prom zou kunnen! Dat was dus wel een leuk cadeau voor kerstmis! Had Abbie toch een beetje gelijk! ;)

Woensdag 26 december 2012:
Voor jullie tweede kerstdag, hier een doodgewone dag. Valentina kwam langs en we hadden besloten om Tanner al gelijk te beantwoorden. Dat is best wel erg snel, maar als ik het zou uitstellen zou het waarschijnlijk veel te laat gebeuren. Ik wilde het een beetje groots uitpakken omdat dat grappiger is. Als je iets kleins maakt en voor de deur legt dan is de sensatie niet zo groot! Abbie, Valentina en ik zijn naar de Walmart gegaan (Terry bracht ons). Daar heb ik 3 crepe-papier rollen,1 busje streamer en ballonnen gekocht. Daarna hebben Valentina en ik de tekst op kartonnen borden geschreven. Op het grootste bord: ''Ik zeg ja'' , op een wat kleinere: ''groetjes Hollish Girl'', en op een andere had ik een auto geschilderd. Hij is degene die aan mij vroeg: ''Do you speak Hollish in Holland?'' (Dat was zelfs een keertje de titel van mijn blog) Hij was heel serieus en ik vond het heel grappig. Sindsdien noemt hij mij dus Hollish haha! Hij heeft ook eens een Nederlandse tweet naar mij gestuurd met behulp van met Google Vertaling haha! Daarom schreef ik het in het Nederlands. Terry had zijn vader al gebeld of Tanner thuis was toen we bij de Walmart waren maar helaas, hij was niet thuis. Gelukkig kreeg Terry 's avonds een sms dat Tanner voor een tijdje thuis zou zijn. Meestal wil je juist dat diegene NIET thuis is, maar we hadden zijn auto nodig dus deze keer was het andersom. dus om iets van 20.20 gingen Valentina, Abbie en ik naar zijn huis (hij woont dichtbij maar we hadden veel spul om te vervoeren, vandaar). Wij naar zijn auto lopen, is de deur op slot! Dus Terry belt Tanners vader (die trouwens de bishop is, best raar om hem dan zo casual te zien) of hij de auto open kon maken. Een minuut later kwam hij naar buiten en kon het gelukkig openen. Toen kon het versieren beginnen! De auto werd volgegooid met ballonnen, het grote bord hadden we op de voorruit gelegd met de tekst naar het raam toe, het ''Hollish girl'' bord legden we in de auto op de hoedenplank, de stroken crepe-papier werden op/over de auto gelegd en zelfs om de auto heen gedaan (dus die stroken zaten ook onder de auto, echt OM de auto heen), daarna nog sprayen met streamer en klaar! Valentina en Abbie gingen zich alvast verstoppen achter een grote trailer zo'n 20 meter verderop en ik ging naar de deur. Het auto-bord legde ik op de mat (zo kon hij zien dat hij naar z'n auto moest gaan) en toen TINGDONG en RENNEN! Mijn schoenen vielen bijna uit en mijn camera viel bijna uit mijn sweatshirt maar ik heb het overleefd. Hij opende de deur en snapte gelukkig de auto-hint. Hij ging z'n auto inspecteren en hij leek een beetje verloren haha oeps, want hij moest het natuurlijk opruimen. Hij bekeek het grote bord maar ik bedacht me dat hij natuurlijk niet begrijpt wat daar staat. Opeens kwamen er 2 auto's: zijn moeder en een random meisje. Gelukkig kwamen ze niet 1 minuut eerder want dan hadden ze ons gezien! Niet veel later daarna ging hij weer naar binnen, misschien wel om op Google vertalen te kijken haha! Toen de kust veilig was reed Terry vanuit een zijstraat richting de trailer dus wij ‘’3, 2, 1, RUN!’’ naar de auto en wegsjezen voor het geval dat hij terug zou komen. Leuke herinneringen!

Donderdag 27 december 2012:
In de middag gingen Abbie, Terry en Matt en Zack en een vriend geloof ik naar de film. De film heette ‘’Here comes the Boom’’ en het was best wel heel grappig! Er zat ook een leuke verrassing voor mij: er was een kerel in de film uit Nederland die een Amerikaanse staatsburger wilde worden. Hij zei ook ‘’Je bent de beste, je bent de beste!’’ hahah echt geweldig omdat ik zo afgezonderd ben van Nederland. Hij was trouwens echt Nederlands (hij heet Bas Rutten).


Vrijdag 28 december:
Deze dag was echt wel saai, ik had niemand om mee af te spreken. Op zulke dagen voel ik me echt heel nutteloos en ik voel dat ik mijn kostbare tijd in Amerika aan het verdoen ben. Helaas kan ik er niet zoveel aandoen. Ik ga geen random mensen opbellen want dat zou ook raar zijn. Toree kwam aan het einde van de middag maar toen gingen we ook maar een beetje tv-hangen. De avond was wel leuk! De Kings (buren van ons) hadden ons uitgenodigd om spelletjes te komen spelen en pizza te eten. Ik ken ze niet zo goed maar iedereen is heel aardig en ik mag altijd gewoon meekomen. Hun oudste zoon is 14, de 3 meisjes zijn allemaal jonger. Toree bleef bij ons slapen voor de komende dagen want haar ouders waren de stad uit. ’s Avonds hadden Abbie, Toree en ik ‘’Story time’’ (zo noemen we dat). Het is eigenlijk gewoon kletsen en verhalen delen haha.

Zaterdag 29 december:
Om 11.00 gingen we met het hele gezin en Toree naar ‘’Les Miserables’’ (die hier uitgesproken wordt als Lee Miz). Iedereen is er suuuper positief over. Ik ben dan vast weer zo’n houten klaas dat ik het dan net weer niet zo geweldig vind. Films/musicals waar ze aan een stuk door alleen maar zingen zijn gewoon niet helemaal mijn ding. Toch was het een indrukwekkende film. Voor lunch gingen we naar In&Out Burger (fastfood maar dan beter) en daarna weer naar huis. Ik had al een tijdje eraan gedacht om een Spiegel Reflex Camera (ik noem het even SLR want dat is de Engelse afkorting) te kopen en na wat research had ik een goede gevonden. Vandaag was eindelijk de dag! Voor de zekerheid had ik voor vertrek op de Walmart site gekeken of ze ze die daar hadden en hij was inderdaad in de voorraad. Dus wij op naar de Walmart, waren ze toch uitverkocht! Bobbie Jo Terry bellen om te vragen of hij op de Target website kon kijken. Toen ze de naam van de camera had gezegd zei een vreemde vrouw opeens: ‘’De Canon Rebel T3i? Die heb ik voor kerstmis ook gekocht voor mijn man bij de Best Buy! Daar was een deal dat je er een lens bij kreeg voor $50 extra.’’ Dat klonk natuurlijk geweldig! Eenmaal bij de Best Buy aangekomen werden we geholpen door 2 mannen die ons meer informatie gaven over de lenzen, de tas en een lensfilter. Uiteindelijk verlieten we de winkel met een camera, een lens (een duurdere lens maar veel beter omdat je geen tripod nodig had voor elke foto die je maakt), een cameratas waar ik zomaar $20 dollar korting op kreeg, een geheugenkaart die in de uitverkoop was, dus ik was een gelukkig mens!

De rest komt later dit weekend! Ik zal dan ook wat foto’s plaatsen.

  • 12 Januari 2013 - 11:55

    Roelien Je Moeder:

    Als je je in de States verveelt, is dat het zelfde gevoel als in NL maar dan komt er bij dat je bang bent dat je je tijd verdoet. Maar je weet, vervelen is heel gezond en maakt dat je weer oplaadt en op nieuwe ideeen komt. Tot skype!

  • 12 Januari 2013 - 14:08

    Christa:

    Hi Emma,
    Wat leuk om jouw belevenissen te lezen met de Kerstdagen. Het komt allemaal heel gezellig over. Wat leuk dat er zoveel werk wordt gemaakt om een meisje uit te nodigen voor een feest. En eveneens van het antwoord. Dan voel je je wel heel speciaal ljkt mij. Is Tanner ook leuk? En zit hij bij jou in het jaar?
    Leuk ook om al die winkelnamen te horen. In Australia hadden ze ook een Wallmart en Target. Ik zie je zo lopen daar. Stoer hoor, zo'n spiegelreflexcamera.

  • 12 Januari 2013 - 14:11

    Christa:

    O ja, nog bedankt voor de leuke kerstkaart. Leuk die fotootjes samen die weer een kerstboom vormen. En goed om te zien dat je daar echt deel uit maakt van de familie.

  • 13 Januari 2013 - 11:24

    Diederik:

    Hoi Emma,
    Ik vond het prachtig te lezen wat deze ervaring je al gebracht heeft. Ik ben heel benieuwd wat je eigenlijk gaat doen als je terug bent in NL en hoe dat voor je gaat voelen om weer terug te zijn in NL. Gelukkig is het nog niet zo ver, geniet er nog van!

  • 15 Januari 2013 - 23:44

    Rita:

    Lieve Emma,

    Door tijdsgebrek reageer ik wat later op je bericht. Ik heb alleen je stukje dat je op facebook hebt geplaatst gelezen, de rest doe ik later. Ik wil echter al wel even reageren. Eigenlijk denk ik dat ik het belangrijkste al gelezen heb. Ik vind het prachtig wat je verteld over wat het jaar 2012 jou gebracht heeft. Je kunt volgens mij op de ervaring die je beschrijft je hele leven op teren. Ik vind het heel mooi om te lezen hoe alle ervaringen jou vormen. Ik vind het heel knap dat je daar zo naar kunt kijken. Echt!! En weet je, ook de minder leuke ervaringen die je opdoet, vormen je en maken je sterk. Als héééél oud mens ;-) denk ik dat je van de lastige/moeilijke ervaringen misschien wel het meeste leert. Lieve Emma, ik vind het echt heel knap wat je doet!

    Hartelijke groet en dikke pakkerd, Rita

  • 15 Januari 2013 - 23:45

    Rita:

    Ach en nu lees ik het mailtje van Christa en bedenk ik me ook dat ik je nog niet bedankt hebt voor de kerstkaart en het kerstkadootje. Hartsstikke leuk!

    Hoi!

  • 06 April 2013 - 13:18

    Rosalie:

    Emmmmmmmaaaaa!!

    Daar ben ik weer, haha.
    Vind dat nog steeds een heel mooi stukje wat je hebt geschreven Em. Echt super. En heel mooi verwoordt. Ik ben echt super benieuwd hoe het straks zal zijn als je weer terug bent.. Alle verhalen die we dan in real life van je te horen krijgen. Heb er wel zin in! (ook al is het maar voor even ;o) we gaan er nog wel een mooie maand van maken! Thats for sure.

    Wat een leuk cadeau die standaard voor je camera, helemaal nu je je certificaat hebt gehaald. Super. En dat 'kerstcadeautje' van Tanner, ook heeel leuk. Echt super grappig gedaan! Hahahahahaha geweldig. Ik ga helemaal stuk om jouw actie om Tanner te beantwoorden. Geweldig! Hilarisch gewoon. Super tof.

    Maar Emma, je moet je absoluut niet nutteloos voelen! en je verdoet je kostbare tijd echt niet door één zo'n dag. En al zijn het er een paar meer, dan verdoe je je tijd nog steeds niet! Moet je kijken wat je allemaal doet! En hoe je al anders tegen dingen aan bent gaan kijken en wat voor stoere dingen je allemaal onderneemt terwijl je die eerst niet deed of durfde! Kijk alleen al naar het eerste stukje van dit blog. Hoe je het daar hebt beschreven. Je mag echt trots op jezelf zijn meid!

    Super van die camera!!

    Dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 56353

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

De Wederkeer

02 Augustus 2012 - 16 Juni 2013

St. George, Utah

02 Augustus 2012 - 09 Augustus 2012

Introductieweek New York

Landen bezocht: